Godkänd arabdomare

Förra året kompletterade jag min domarbehörighet med en hel rad av de lite mer ovanliga raserna. Många av dem har jag därefter haft nöjet att få bedöma också. Det är bra att få konkret användning av kunskaperna.
I vår har jag deltagit i utbildning om att döma arabiska fullblod. Under förra veckan kom beskedet om att jag blivit godkänd som exteriördomare även för denna ras.
Jag fick dispens att döma i fjol, då det var arabiska fullblod anmälda till en premieringsplats som jag var premieringsförrättare på. Väl förberedda kom de, och det var kul.
Hoppas att det kommer några i år med. Och förstås även av många andra raser. Det är nog inte troligt att jag får se alla raser jag är godkänd att döma, men man kan ju hoppas.
Min behörighet omfattar följande raser: American curly, amerikansk miniatyrhäst, angloarab, arabiskt fullblod, ardenner, clydesdale, connemara, dartmoorponny, exmoorponny, fjordhäst, gotlandsruss, haflinger, irish cob, kaspisk häst, kigermustang, lipizzaner, morganhäst, new forest, nordsvensk, rysk basjkir, shagya-arab, shetlandsponny, shirehäst, svensk ridponny, welshponny och cob samt welsh showklasser (level 1).  
Jag ska döma i Gräfsnäs, Wången och Färgelanda i år. Trevliga platser allihop, en i juli, en i augusti och en i september.
Bilderna idag är från Tärenäs arabstuteri när de hade öppet hus 2019.
 
 
 
 
1 kommentar
Sofie

Oj det var väldigt många raser, tycker det borde vara svårt att hålla isär alla.

Svar: Det har tagit många år att få ihop behörigheten så det är inte så svårt ändå. Mest att man behöver läsa på lite specialregler då och då. Men man vet ju vilka raser som kommer och då hinner man repetera.
Stuteri Kry