Torka

 
Att det är torrt i stora delar av landet har väl ingen missat. Redan i slutet av juni såg det ut som i augusti efter en torr sommar. Många oroar sig för vinterns foder, och även för sommarens bete. Om betet inte räcker så påverkar ju också det vinterns lager. Det är verkligen ingen rolig situation för alla som har djur som är beroende av grödorna. 
 
 
Jag är glad att ha fått så mycket hösilage att jag tror att det ska räcka. Jag trodde också att jag hade hyfsat gott om bete. Men när det ena regnvädret efter det andra ströks från både prognos och verklighet så minskade betestillväxten betänkligt. 
 
 
Det fick mig att tänka om och ge mig ut för att laga stängsel runt ett naturbete som vi använt under rätt många år tidigare. De senaste åren har vi dock inte använt det, främst för att det är en stor hage med relativt lite bete. Det är lite sankt och oftast mycket insekter, och så kan man få leta hästar länge bland alla buskar. Så en planerad ridtur kan bli rejält försenad innan hästen är hittad och hemledd. När det sedan blev så att den som röjde buskar i hagen (som inte är vår), ryckte upp stolpar så att de gick av, trots att det fanns grindar att öppna, och inte ens sa till, så valde jag att avstå från att låna denna hage. 
 
 
Jag har ända sedan förra året sagt att jag ska plocka mer stängslet, men inte riktigt hunnit prioritera det. Nu förvandlades min otillräcklighet till en möjlighet. Kanske kunde man laga hagen med hyfsad insats?
Och visst var det så! Det var nästan bara de uppryckta stolparna som behövde ersättas, plus lite tråd att laga där.
 
 
Resten var väl underhållet av mig sedan tidigare och förvånansvärt oskadat, utom på ett par ställen som älgen alltid drar ner. 1,5 timme tog det att knalla runt rätt många hundra meter staket, och laga lite småsaker och sedan kunde jag släppa in glada fölston och föl till frodigt bete. Lite gammalt och förvuxet, men en fantastisk resurs ett år som detta. Och i stort sett parasitfritt efter att ha vilat ett par somrar. Dessutom är det ju helt ok att gå en lite längre promenad för att se till dessa raringar - lite skillnad mot hästar som rids. Och tyvärr, får jag väl säga, var det inte behov av stövlar på ett enda ställe i denna annars rätt sumpiga hage. Det gör inget om det kommer regn så jag får plocka fram stövlarna igen!
De andra tre fick beta vägen mellan hagarna och tyckte det också var ett lyft!
 
2 kommentarer
IA

Det ser härligt ut där i hagarna. Trevligt med lite omväxling förstås. Det blir ju rena äventyret för de små. :-) Hoppas på regn.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6994211




Svar: Ja, de trivs fint. Och idag har det regnat lite. Hoppas på mer!
Helena

IA

Ja det var en väldans tur ni har den hagen. Och att den fått stå några år gör det ju jättefint. Här i Stockholm är det mulet och fåglar flyger lågt. Kommer det svalare luft nu blir det väl ett jädrans åskväder vad det lider..

Svar: Ja, för en gångs skull är till och med åskan välkommen. Om den tar med regn!Och vilken tur att jag inte haft tid plocka ner staketet. 😊
Helena