Check!

När jag gör en tidig dräktighetsundersökning av ston på dag 15-20 eller så, brukar jag alltid påminna om att det är klokt att kolla en gång till. En tidig dräktighet är värd att glädjas över, men några av dem förloras på vägen. 
 
När de kommit åtminstone över dag 35 är chanserna redan mycket bättre om allt är bra då. Då har många kritiska moment i embryoutvecklingen klarats av, och även hormonellt är dräktigheten mer stabil. 
Det är värt att tänka på även om man av något skäl vill avbryta en dräktighet. Det kan gälla tvillingar, tjuvbetäckning eller andra skäl. Man bör inte vänta längre än helst 30, max 35 dagar innan man följer upp och vid behov sprutar. Sedan kan det vara mycket svårare att få effekt, och om man vill ha en ny brunst kan den också låta sig dröja. 
 
Men även fast jag påminner andra om att göra en andra dräktighetskoll så kan jag ibland glömma själv... Så jag kände mig nöjd när jag i veckan gjorde en andra undersökning av Finja och Desolett, på cirka 50 respektive 40 dygn. Och ännu mer nöjd när jag hittade varsitt fint foster hos dem. Nu håller jag tummarna för två friska föl i vår!
 
 
2 kommentarer
IA

Wow vad häftigt. Första gången jag ser ett ultraljud på häst. Jo här får man lära sig ett och annat. Kul

Svar: Tack! Finns bilder på tidigare dräktighet i början av juli också, om du vill se. Inga bra bilder någon av dem, men ändå.. Tar bilden med mobilen samtidigt som jag undersöker - lite mycket på en gång :-)
Stuteri Kry

IA

Jo det är till att ha händerna fulla förstår jag. Ska kika på mer bilder så kul att se ju.

Svar: Kul att du gillar det!
Stuteri Kry