Aj!

Jag plockade kardborrar ur hästarnas luggar så gott jag kunde. Det slutade med att Peppe fick hjälpa mig att plocka en massa små taggar ur mina fingrar. Fast det var inte det värsta...
 
 
Aska hade antagligen fått taggar i ena ögat. Lätt hänt med den långa luggen full med kardborrar.. Vi upptäckte att ena ögat rann och att hon knep lite. Så det blev till att behandla. Ögon är man ju rädd om. Och hon var väldigt röd och ful. Det fanns ett sår på hornhinnan, och ett litet på ögonlocket också. Om kardborrarna kliat och indirekt orsakat skadan, eller om de skavt på ögat får jag väl aldrig veta. Eller om det var något annat.
 
 
Och Aska var lika positiv som vanligt. Kom i full trav när det var dags för ögonsalva. Jag gav lugnande en gång för att kunna kolla ordentligt. Ville se hur det verkligen såg ut och att inget var kvar. Hon blev jättetrött på låg dos... Men även utan något alls var hon otroligt snäll att behandla. Kan ju inte vara skönt direkt, om än bra på sikt. Kanske förstod den kloka hästen att vi ville hjälpa. Eller så räckte morötterna till som betalning för att göra det värt. Vi hoppas hon är bra snart! Än är det en bit kvar. Har bara behandlat ett par dagar, och tittar oroligt på hennes öga varje gång. Håll tummarna för bra läkning!
 
0 kommentarer