Debut för onlinedressyr

Idag ska Aska och jag göra debut på tävlingsbanan. Det är dessutom debut för onlinetävling för vår del. Vi har anmält oss till Dressyrgårdens påskdressyr, och ska skicka in en film från vår ritt.
 
Vi filmade i lördags, och det kändes först enkelt att rida hemma och filma ritten. Efter hand började jag undra om det inte var minst lika krångligt som att åka på tävling... Mäta och bygga banan fick man börja med att göra själv.
 
Bokstäverna på staketet satt inte rätt och vår bana är bredare än 20 meter (35 ungefär), så det fick bli koner istället. Men A och C fanns på plats, och det visade sig att banan är precis drygt 40 meter, så det var ju toppen. Jag var rädd att den var kortare, men blev glatt överraskad. Hoppas domaren tycker det är OK med bara koner som markerar platserna. Jag letade länge efter våra bokstavskoner, men mucklorna verkar ha dragit med dem...
Jag fixade utklädning på påsktema, som man skulle. Själv antog jag skepnaden av Gullefjun, medan Aska fick bli påskhare (Ylva och Elin - det är era gamla öron, men jag hittade bara hästens öron, så ryttaren fick annan stil), och så lite påskfjädrar här och där och en kvast ifall man ville schappa till Blåkulla direkt ;-)
 
Jag hittade Aska med stora gödselfläckar - hon som "alltid" är ren. Så jag sprayade och borstade och gnodde bort det mesta.
 
Unni skulle filma, och fick en instruktion om hur hon skulle göra med kameran, för hon tyckte att mobilen inte var bra nog (frågan är om det inte hade funkat bättre...). Peppe skulle fixa ljudet och när jag trodde att allt var klart med Gullefjun på Spotify var han tvungen att trycka på alla knappar och det kom upp konstiga frågor på skärmen.
Framridningen gick minst sagt sådär. Jag bestämde mig för att det var bättre att rida programmet innan filmteamet bröt ihop - bättre med någon film än ingenm film... Så vi red, och jag kom ihåg programmet. Jag utnyttjade reglerna om att lättridning är tillåtet när man vill i WE på denna nivå, och varvade nedsittning med lättridning - det kändes bra att kunna göra så.
 
Jag red bara en gång - inget fusk med omtag. Vissa saker var jag nöjd med, andra inte alls. Ungefär som när man tävlar. Och det var sannerligen inte lättare än på tävling, för där håller andra ordning på funktionärerna. Och det var inte lättare med utklädningen heller. Det märktes att Aska påverkades lite av alla viftande saker - och inte minst öronen - så det var också bra träning. Vill du se hela filmen så finns den här: https://www.youtube.com/watch?v=NkB1XIc790s&t=123s
 
Men det var roligt, och även om vi antagligen är grönast av alla deltagarna, och säkert inte är bäst på något annat heller, så fick vi en anledning att rida program. VIlket program? Jo, det blev WE lätt D dressyr - det som jag hoppas kunna tävla när säsongen drar igång med riktiga tävlingar. Ingen brådska känns det som - vi kan behöva träna lite till. Och jag ska gärna både tävla och träna online - det här var kul! Så om jag nu inte har så goda chanser att vinna någon av de riktiga tävlingarna som ingår idag, hoppas jag extra mycket på tur i lotten om en onlineträning - det vore spännande att prova!
 
0 kommentarer