Kämpar vidare

 
Mitt i sommaren skrev jag om vår ojämna kamp mot ogräset. Jag hade varit ute med röjsågen två omgångar och vi slet med kanterna, som bara växer in mer och mer: https://stuterikry.blogg.se/2020/july/en-ojamn-kamp.html
 
Sedab dess har vi kämpat vidare. Med traktorns, spadens och yxans hjälp samt en rejäl portion envishet har vi tagit oss hela varvet runt och fått bort allt gräs ända ut till staketet. Det fínns lite kvar i hörnet där vi förvarar hindermateritel, men annars är det fixat. Ja, det var ett slit. Och nej, det kommer inte bestå sådär av sig själv...
 
Det kan man konstatera när man kikar i dikena. Helt röjt med röjsåg vid två tillfällen i år. Och redan har grönskan ändå nått mer än halvmeterhög... (se första bilderna, där man faktiskt ser att det på några veckor mellan första och andra har vuxit så det syns - suck!). Det blir till att ta nya tag. Snart. Men inte röjsåg i 25-30 graders värme. Det är svettigt ändå.
 
När vi hade röjt alla kanter beställde jag grus. Efter era goda råd (tack till er som delat med er!) och samråd med åkeriet valde vi stenmjöl bara. Det fanns kvar en hel del naturgrus/sand, så vi enades om att börja bara med 0/8 och låta det blanda sig med det som fanns sedan förut. Jag ville ha ett ganska fast och stadigt underlag.
 
Först såg det härligt ut. Men lite vågigt kanske? Vi harvade en omgång, krattade ut det lite, och så red vi. De var löst och lite för djupt. Så det blev ny harvning och saltning, för det var så väldigt torrt och dammigt. Vi saltade med Kalciumklorid, som jag strödde för hand. Två säckar till hela banan (50 kg alltså).
 
Det blev lite bättre, och ännu bättre blev det av åskregnet som gav den fukt som saknades. Sedan red vi och harvade varje dag, plus en omgång salt till. Det har blivit stadigare, jämnare och mindre djupt för varje gång. Så jag hoppas det snart ska vara så bra som vi drömde om. Vi lade på 58 ton - svårt att veta hur mycket som är lagom.
 
Och så blir det då röjning av diken och sedan ska vi byta banden till staketet runt om. Kanske känns det som en ny bana efter det? Och i vart fall kan vi nu bygga en 20 x 40 bana inne på banan. Vårt grävande har också lett till att vi har mellan 150 och 200 kvadratmeter mer att rida på (hela banan), och det kan ju vara fint att tänka på. Så här såg det ut på våra träningsdagar (Hejde på bilden):
 Vi fortsätter harva och jag tycker det går åt rätt håll. Igår kväll vände jag harven efter en lite djupare körning. Tyckte det blev fint när jag var klar. Och känns mer och mer stabilt. Svårt detta...
 
 
0 kommentarer