Fjordhästar i Polen

Det finns fjordhästar i många länder, och i senaste Lill-Blakken kunde man läsa om fjordhästar både i Frankrike och i Abu Dhabi. Inspirerande att se hur samma ras uppskattas på olika håll, och att det ofta är temperamentet som lyfts fram som det allra bästa.
 
Jag fick nyligen en fråga om fjordhästar i Polen, och fick veta att en fjordhäst hade kommit till Sverige därifrån. Det påminde mig om när vi sålde två ungston till Polen för många år sedan.
 
 
Vi fick en fråga om att få köpa två fjordhästar, då en polsk dam på besök i Sverige hade förälskat sig i fjordhästar efter att sett några på en körtävling. Hon hade hästar hemma i Polen och ville gärna ha ett par fjordhästar också. Hon tänkte att de kunde passa fint i hennes ridverksamhet.
 
Det slutade med att de köpte två ungston av min far. Stona var Mussika e. Björgar 86 u. Musett 2120, alltså ett barnbarn till min första häst Musella, och Karamell e. Drago 99 u. Klarette 1967, alltså en halvsyster till Muska (som inte fanns då). Karamell var Klarettes allra första föl hos oss, och Klarette var dräktig med Drago när hon kom till oss. Båda var födda 1986, och vi hade visat dem på sommarpremiering som ettåringar. Den lite mindre och betydligt grövre Mussika, hade fått klass I, och den lite större Karamell hade fått klass II.
 
Det krävdes massor av provtagningar och intyg innan de kom iväg, men till slut reste de till Polen och allt gick bra.
 
Några år senare reste jag till Polen, och efter att ha tagit tåg till Warzawa och sedan buss några mil österut så kom vi fram till gården där våra hästar levde. Vi fick se dem göra ett bra jobb på en liten ridskoleverksamhet tillsammans med andra småhästar, och vi fick uppleva en del av den polska landsbygden. Tyvärr har jag nog inga bilder från den resan.
 
Jag tappade sedan kontakten med dem, och jag vet inte hur livet levde vidare med Mussika och Karamell eller om de fick några avkommor. Karamell har ju flera syskon som varit i avel med framgång. Mussika blev sin mors enda föl, då Musett fick avlivas på grund av kronisk fång, så kanske tog den linjen slut där. Men kanske bidrog de till att etablera fjordhästar i Polen, och jag vet att det efter att de kom köptes in en del, främst från Tyskland, men även Danmark och andra länder.
2 kommentarer
Moa

Intressant läsning! Blev lite nyfiken och snokade runt, Mussika hittade jag inga ledtrådar om. Däremot verkar Karamell ha blivit stamboksförd (eller något liknande) i Polen och hon har åtminstone 2 avkommor, ett sto -98 och en hingst -99. Bägge fölen har också registrerade avkommor så åtminstone Karamell har satt sina spår i polska fjordhästar :)
Här finns en länk till Karamells sida på finska stamtavlesidan sukuposti.net, sidan fås till största delen också översatt till svenska. http://www.sukuposti.net/hevoset/karamell/1373276

Svar: Tack! Vad roligt att du följde tråden vidare! Kul att Aska har/har haft kusiner i Polen.
Stuteri Kry

IA

Polska landsbygden kan vara väldigt vacker på sina ställen vad jag sett på foton. Har inte varit där men skulle gärna göra en resa.

Svar: Jag såg ju bara en liten del. Vackert, men som att komma till en annan tid, i varje fall då.
Stuteri Kry