Förlängd tid

Jag skrev för ett tag sedan om mina bekymmer när jag skulle registrera min hästanläggning hos Jordbruksverket: https://stuterikry.blogg.se/2021/february/under-utredning.html. Så småningom löste det sig, och jag är klar med hästar registrerade och allt: https://stuterikry.blogg.se/category/juridik.html
Enligt den ursprungliga informationen skulle allt vara klart senast om en vecka (21 april). Men nu är fristen förlängd till oktober. Det hindrar ju inte att man fixar det ändå, fast just nu går det inte göra alla stegen, för Jordbruksverket skriver: Det går inte att registrera hästar på en anläggning under perioden 7–26 april. Du har till den 1 oktober på dig att göra registreringen.
Informationen på sidan är också betydligt bättre nu. Antagligen fler än jag som haft problem. Nu fick jag veta att det var rätt att skriva dagens datum som start, för man kunde inte gå mer än max ett år bakåt. Känns bra för mig. Här kan du läsa mer: https://jordbruksverket.se/e-tjanster-databaser-och-appar/e-tjanster-och-databaser-djur/anlaggning-for-djur-och-avelsmaterial Och vad gäller hästarna är det tydligen en massa strul med UELN mm, som gör att de måste ta ett omtag och pausar inrapporteringen.
Jag hoppas att min ska vara klar och ligga kvar även sedan. Och det tror jag nog. Däremot skulle jag ju önska att man kunde slippa några moment när man köper/säljer häst i framtiden. Som jag förstår det nu så ska man då ändra i Jordbruksverkets register plus göra ett ägarbyte hos den organisation där hästen är registrerad. Om det är en tävlingshäst ska den också ägarbytas i TDB? Det känns som upplagt för att det ska bli missar.
50 kr om året ska jag visst betala också för min anläggning. Det såg jag inget om inledningsvis. Eller så läste jag inte på den sidan: https://jordbruksverket.se/e-tjanster-databaser-och-appar/e-tjanster-och-databaser-djur/anlaggning-for-djur-och-avelsmaterial Är väl inget att bråka om, men jag kan inte låta bli att undra om det kanske blir dyrare att ta in pengarna än vad det ger? Tur för mig att det inte gällde förut, eftersom jag tydligen haft ett anläggningsnummer i många år utan att tänka på det. Ända sedan jag sålde fåren för massor med år sedan...
Men som sagt; om du inte hunnit göra klart och känner att det börjar bli bråttom, så har du fått flera månader till på dig att registrera anläggning och hästar. Så nu kan du njuta av våren - när den kommer (eller få det gjort en regnig dag när de öppnar igen om ett par veckor).
 
Bilderna är från april 2014, ifall du undrar. Klura på vilka de är som syns - jag tror jag har koll.
 
 
0 kommentarer