Efter is och is...

Vi hade så precis lagom med snö, och Hassle och jag hann köra med kälken några gånger på fältet. Sedan kom det tö, och så typiskt att det blev is överallt när kylan kom åter. Man kunde inte gå utan broddar, och den enda häst jag vågade ta ut för träning var Aska. Det blev inte mycket med det heller, för det var stenhårt och halt.
Jag hörde på väderprognosen att Gotland skulle få en massa snö i förra veckan. Tänk om vi kunde få några centimeter av det också här på småländska höglandet! Det fick vi. Jag blev bönhörd, och ett tag undrade jag om det skulle sluta snöa.... Det snöade och snöade i flera dagar, och det räckte till mer än att mildra halkan - det blev slädföre igen!
Så Hassle och jag fick nya chanser att köra kälke. Vi hade tidigare jobbat mest i skritt, men nu lade vi till lite friskare trav och mera volter. Han är pigg och arbetsvillig - säger aldrig nej. Kanske är det mer jag som får säga nej. Alltså, nej nu får vi ta det lite lugnare, skritta och göra halt. Och han är lydig, så visst gör han det, snabbt och bra även när han hellre hade sprungit mera.
Peppe hjälper mig att spänna för och ifrån. Antagligen onödigt, för Hassle står som fastskruvad i backen tills han får ny order. Men jag vill inte chansa, inte riskera trassla til något bara för att jag slarvar.
Och det var bra att jag bad Peppe passa på att ta lite bilder medan han väntade (han tycker kälken är obekväm, annars kunde han gärna fått åka), för då fick jag syn på att jag nog borde justera selen lite för en bättre dragvinkel. Jag tänkte att kälken var låg, men den var ju inte alls lika låg som när man drar med linor. Här kommer ett urval av bilderna från en fin vinterdag i lördags.
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer