Fjordhästdomare!

Ella är godkänd exteriördomare för fjordhäst! Grattis! Hon har nu fått resultat från examinationen i början av juni och blev godkänd exteriördomare för fjordhäst och för kaspisk häst! Jätteroligt!
Hon är förstås uppvuxen med detta att döma häst. Många gånger har hon varit med mig vid bedömningar och hon är ju erfaren uppvisare också. Att hon dessutom har sett hästar födas och växa upp och är duktig att rida ger också nyttiga perspektiv.
Vi har ett utbildningsprogram i flera steg för fjordhäst och det har Ella deltagit i med bra resultat. Hon blev rekommenderad som aspirant för flera år sedan, och nu kom det ett lämpligt examinationstillfälle, där Morgan Johnsson examinerade. Det kunde jag förstås inte göra, även om jag varit huvudansvarig för de kurser vi haft tidigare.
Ella fick också chansen att testa sina kunskaper på de raser som SH är avelsorganisation för. Hon gjorde bra ifrån sig med bra beskrivningar av de visade hästarna, och hon blev godkänd som domare för kaspisk häst.
Det finns ju inte så många sådana i Sverige, så även om det var kul så känns det mer hoppfullt att få chansen att pröva vingarna och döma på riktigt när hon nu blev godkänd även för fjordhäst.
Jag försökte komma ihåg vilket år jag blev godkänd domare för fjordhäst, men minns inte exakt. Jag var ungefär så gammal som Ella när jag blev godkänd för fjordhäst på en kurs och godkänd för alla ponnyer (som var aktuella då) vid en annan kurs.
Jag har hittat gamla kataloger från när jag dömde shetland 1993 och fjordhästar 1994. Kanske finns något ännu tidigare tillfälle. Jag tror jag ska rota lite i hyllorna någon regnig dag. Jag hittade också kataloger från 1988-89 då jag var superflitig domarsekreterare och skrev på många utställningar för olika raser. En nyttig skola!
Det behövs verkligen påfyllning av fler och yngre domare, så det är toppen att det kommer några nya. Våra kurser för fjord har gett resultat i form av flera nya domare, och jag tror att det kan bli ytterligare några om vi drar ihop en kurs och ger några av de som kommit längst en ny chans till examination. Kanske något att fundera på framåt vintern?
 Och Ella har redan fått fler chanser att vidga vyerna. Hon blev inbjuden till ardennerföreningens kurs igår, och det är ju toppen att kunna lära mer om fler raser.
 
0 kommentarer