Under ytan

Det som finns under ytan och inte syns så väl kan ändå vara viktigt.
 
Jag tänkte på det när jag var uppe vid husbygget i slutet av förra veckan. Målaren hade jobbat hela veckan med att mäta upp och beställa tapeter och sedan jobbat på med alla grunder innan det var dags för målning och tapetsering.
 
Han spacklade upp hink efter hink. Grundjobb som tar mycket tid, och som man inte tänker på när det väl är välgjort och allt är klart. Men som förstås spelar roll och märks om det fuskas förbi.
 
Lite som att gräva ner lökar. Om de hamnar rätt och kan må bra, så får man njuta av det jobbet för lång tid framåt.
 Vi grävde upp ett par tuvor snödroppar som växte där vägen skulle dras. Då var de i vägkanten, men med breddning av vägen upp till huset kunde de inte få bli kvar. Så vi räddade dem och grävde upp dem.
 
Nu blommar de så fint, och lökarna som man inte ens anat under ytan, har klarat flytten och känns som en hälsning till mig med påminnelse om planeringen för ett år sedan. Då hade vi bara kikat ut var huset skulle stå, men det fanns inget alls på plats.
 
Jag hoppas de ska fortsätta trivas och ge vårkänsla och skönhet många gånger än, trots att de just nu hamnat under snön. Snart blommar det med fina tapeter inomhus i närheten också.
 
Hema bygg Lövsta trähus
1 kommentar
Anna O

Så fint det blir! Jag älskar vårblommande lökar av alla slag. De är så fina och kräver inget underhåll, inte ens ogräsrensning. Ett tips till nästa höst är att köpa massor av lökar i slutet av säsongen när det är halva priset. Då får man förstås skynda sig att gräva ner dem innan det blir vinter.

Svar: Tack! Jag gjorde faktiskt det i höstas och ser med spänning fram emot vad som kommer upp. Men just nu snö och flera minus, så de väntar lite.
stuterikry.blogg.se