Gott slut och gott nytt 2015!

Sista dagen på 2014, och det finns många minnen att sammanfatta, och en del av dem ses som glimtar på årets julkort. En titt i prissamlingen visar att det inte alls varit lika många placeringar som förra året, och vi  kan lätt räkna upp en handfull tillfällen då Ella varit första utanför placering. Hon har också flera gånger varit precis utanför den magiska kvalgränsen 62% i lätt A:P1 med Haldol, och bara fattats 1 eller 2 futtiga poäng (av 380 som är max i lätt A:P1).  Ser man det så kan man tycka att året har präglats av stolpe ut. Men jag skulle nog hellre sammanfatta det som bäst när det gäller, och att det inte blivit så många placeringar beror främst på att de flesta starterna har gjorts  i svårare klasser. Vi är väldigt nöjda med att kunna summera året för Haldol och Ella med en sjundeplats på fjord-SM i dressyr, en andra plats på DM i working equitation och en seger i en stor lätt B:1 på fjord-SM med  personbästa 71,89%. Dessutom har Haldol och jag blivit klubbmästare i bruksridning, och vi blev tvåa på DM, och han var trea med Ella både på KM och DM i bruksridning.

På bilden från prisutdelningen på fjord-SM i  dressyr ser ni Alvedon Kry som femma och Haldol Kry som sjua, av de åtta placerade, i ett rekordstort startfält.

 

En riktig höjdpunkt var förstås också att Hassle kunde godkännas som hingst med fina 41 poäng. Vi hoppas nu att han ska få chansen att betäcka några fina ston under 2015, och jag skulle kunna tänka mig att köpa en fin dotter till honom 2016.

Alla unghästar som vi visade på sommarpremiering fick klass I (Hassle 41, Hejde 39, Lovis 39 och Hellvi 38). Grånosa visades  av sin ägare och fick 38 poäng. Vi har under året sålt tvååringarna Ajke Kry och Hejde Kry, som båda kastrerades i våras. Vi har också under året både köpt och sålt Lovis, som var en fin beteskompis till Hellvi, och vi  har också sålt Cleo. Under julen har vi fått hälsningar från många av våra uppfödningar, och det är alltid lika roligt. På tävlingssidan har framför allt Alvedon Kry 214 utmärkt sig med många fina placeringar bland stora  hästar i dressyr upp till lätt A:3, och också en femteplats på fjord-SM. Även Humira har tävlat och fångar alltid uppmärksamheten för sin fina färg och utstrålning.

Jag har också bytt jobb under året, och fick med mig många fina minnen och bra erfarenheter från Jordbruksverket. Att börja som djurhälsoveterinär på Växa Sverige innebär att  jag nu arbetar på ett företag som har avel som sin bas, och för mig är det väldigt inspirerande. I praktiken är väl mitt ansvar mer att få reproduktionen (som man ju till del skiljer från avel) och djurhälsan att fungera, men  även detta mer förebyggande och framåtsyftande perspektiv tilltalar mig. Dessutom är det väldigt roligt och trevligt att arbeta med kor och alla människorna runt korna. Och jag har ju även fått mitt lystmäte för avel  och genetik tillgodosett, då jag i höst blev utsedd till ordförande i Svenska hästavelsförbundets genetiska råd, och sedan också till ordförande i dess veterinärmedicinska råd. Jag är glad och stolt för detta, och har  redan fått flera intressanta frågor att bita i. Bytet av jobb innebar också att jag kunde återuppta domaruppdraget. Jag dömde Finlands största ponnyutställning i augusti, och sedan en shetlandsutställning på hösten. Det var  roligt, och även om kalendern är rätt full så kanske ni ser mig i ringen någon gång näst år också.

Jag vill önska er alla ett riktigt gott 2015, och hoppas at vi ses!

1 kommentar
Malin

Gott Nytt År till er från oss!