Moderna fjordhästar?

Ibland hör man att en häst är av äldre modell, eller av modern typ. Jag blir ofta lite osäker om vad som menas med det, och inte minst när man talar om fjordhästar.
 
Där är det ju så att den "gamla" modellen är ett mellanspel, då man avlade för en tyngre typ under mitten av nittonhundratalet. Denna tyngre typ skulle möta småbrukens behov av en liten dragare, men snart blev den utkonkurrerad av traktorerna, och så blev den omodern.
 
Den allra äldsta, och ursprungliga, typen av fjordhäst är dock betydligt lättare. Då som nu fanns en variation, både lättare och tyngre. De tyngre och större hästarna som man kan se i den allra första stamboken för fjordhäst från 1910, är till stor del resultatet av inkorsning med dölehäst.
 
Denna stambok innehåller en omfattande inledning, som är en ovärderlig källa för att förstå den tidens diskussioner. Det ger oss också en tydlig bild av hur fjordhästen såg ut då. Jag ska inte plåga er med eviga citat ur denna stambok, men det här vill jag delge er (fritt översatt av mig):
 
"Storleken på den äkta fjordhästen, alltså den som ännu finns i delar av Södra och Norra Bergenhus län, kan sättas till 142 cm. Fjordhästens byggnad är kraftig och väl sluten. Huvudet är i allmänhet litet, markerat och fint, pannan bred och nosryggen likaså, stora, snälla ögon och ett synnerligen gott lynne. Öronen korta och brett ansatta, nästan alltid med riklig behåring invändigt."
 
Så fortsätter beskrivningen, och sedan kommer författaren in på vilka skillnader man ser på de fjordhästar som är resultatet av korsningsavel. Jag ska inte trötta er med det, utan illustrerar istället den tidens typ med ett en bild på Haakon N302, som finns med i denna stambok. Född 1904, men nog är det en rätt modern fjordhäst?
 
 
1 kommentar
Anna

Intressant!

Mot bakgrund av detta kan jag inte låta bli att undra är fjordingen egentligen verkligen ett kallblod? Eller, är det den svenska nomenklaturen som inte räcker till för att täcka in den sortens häst som väl är det som engelsmännen kallar cob.

Svar: Jag tror att huvudproblemet är att det inte passar så bra att bara prata varmblod och kallblod. Ponnyer är nu en egen avdelning, men även där finns det både mer varmblodiga och mer kallblodiga. Dessutom är en del inte alltid inom ponnymått, som connemaraponny. Islandshästar blir också över, liksom många andra raser. De vill ju inte kallas ponny, trots att de är av den höjden... Fjordingar är nog ändå mer kallblod än varmblod, men jag vill främst se dem som hästar, och tycker att det finns intressantare indelningar. Cob löser inte heller problemet, som jag ser det. Stor fråga, men kanske mindre viktig ändå?
stuterikry.blogg.se