Botulismvaccination

 

. Hon är ännu för ung för att starta vaccination mot influensa och stelkramp, men botulism är det dags att komma igång med. Hon kommer i alla fall inte att vara färdig med sin grund när det är dags att börja fodra med hösilaget, men hon ska ha hunnit få ett visst skydd. Och ganska snart ska hon vara fullt vaccinerad, vilket känns bra.

Jag har noterat att åsikterna om nödvändigheten att vaccinera mot botulism skiljer sig en hel del. En del tycker att det är självklart om man fodrar med ensilage eller hösilage. Andra tycker att det inte behövs eller menar att det inte gör nytta.

Det vanligaste argumentet är då att det finns många typer av botulismtoxin och vaccinet skyddar inte mot alla. Det är sant. Å andra sidan är det så att det faktiskt skyddar mot den typ som är vanligast att hästar drabbas av om de äter ensilage. En del andra typer kan ge infektion hos unga föl och liknande, och jag menar att det inte är det som vi primärt är ute efter.

Det är också sant att det är ganska få hästar som dör av botulism. Det finns nog ett visst mörkertal, eftersom det inte alltid ställs en diagnos. Å andra sidan är det inte ovanligt att flera hästar dör samtidigt när det väl sker, och någon behandling finns inte.

Så jag väljer att göra så gott jag kan, och vaccinerar alla mina hästar. Givetvis kommer Aska snart också att vaccineras mot stelkramp och hästinfluensa. Om man måste prioritera så är stelkramp det som ingen bör välja bort. Det bör alla hästar vara skyddade mot, och vaccinet fungerar väldigt bra. Jag har sett några tragiska och obehagliga fall av stelkramp, men ingen av de har varit vaccinerad över huvudtaget. Botulismbakterien är nära släkt med den bakterie som orsakar stelkramp, och båda ger dramatiska sjukdomar, som jag hoppas kunna skona mina hästar från.

0 kommentarer