Välja hingst

Knappt hinner ljuset börja öka, och de första stråna ur vinterpälsen lossna förrän hingstarna börjar återfå sin stolta knyck på nacken och humrar åt alla som kommer förbi. Och samtidigt börjar många stoägare fundera på årets hingstval. Vilken hingst ska jag välja, vad kan passa mitt sto?
 
Många gånger är det klokt att ta råd av någon mer erfaren. En del ställer frågan på Facebook, och där har jag sett många underliga argument och förenklade sanningar. Ofta är det bättre att i lugn och ro diskutera med någon man har förtroende för. En erfaren uppfödare, kanske den som fött upp ditt sto, kan vara en början. Sedan finns avelsrådet och premieringsnämnden, som båda har detta som uppgift, och som är väl pålästa och opartiska.
 
Givetvis ska man tänka själv också, och det ger också en grund för att du ska kunna ställa rätt frågor och ha svar på motfrågorna. Jag brukar börja med att titta på vad stoet har för styrkor och svagheter. Vad har hon fått för omdöme på sin exteriör? Hur är det med hovar, temperament och andra egenskaper? Vad tycker jag är viktigast att förbättra?
 
Det är lätt att vilja ha mer av det man redan har. Man har ju valt sin häst för att man gillar en viss typ, och man gillar gärna samma. Ofta kan det vara nyttigt att lyfta sig lite från detta, och jämföra lite med rasbeskrivning och avelsmålet. Det fungerar inte att ha egna avelsmål, utan det är tillsammans vi kan komma framåt och göra något bra. Vill man avla fjordhäst så bör man alltså försöka göra en så bra fjordhäst som möjligt utifrån de ramar som finns för rasen. En variation behövs, för att ha något att arbeta med och kunna utveckla, men extremer är sällan lyckosamma.
 
En titt på stamtavlan behövs också. Vad vet vi om stoets närmaste släktingar (föräldrar, eventuella avkommor och syskon)? Hur är de, och vad är deras goda och dåliga egenskaper. Allt finns inte med i ditt sto, men en koll på vilka kombinationer som passat för nära släktingar kan ändå vara en vägledning. Och så måste man förstås kolla att den hingst man önskar inte är alltför nära släkt.
 
Efterhand vaskar man fram en liten topplista med tänkbara hingstar. När jag har kommit så långt brukar jag fundera över de mer praktiska frågorna. Om hingsten är långt borta, men är den som känns absolut bäst, så tar jag honom ändå - tänk vad folk reser runt med hästar på tävling och annat - då kan ju resan som avgör vilken häst det blir också vara värd att kosta lite.
 
Fast om stoet redan har föl vid sidan så är jag lite mer försiktig med hur långt jag reser - det måste bli bra för alla inblandade. Jag tänker också att jag vill välja en hingsthållare som jag har förtroende för - där jag helt enkelt vill lämna mitt sto. Jag har ibland fått frågan från stoägare om de verkligen vågar lämna passet hos mig. Mitt svar är att om du inte vågar lämna passet så ska du inte lämna hästen heller....
 
Det kan vara värt att kolla vilka möjligheter till veterinär koll det finns hos hingsthållaren. Om allt inte går som på räls så är tillgång till en duktig veterinär värdefullt. Kolla också hur stona har det, och om det finns möjlighet att hon är kvar tills hon är dräktig.
 
En koll på vad det kostar, samt en analys av vilka chanser stoet har att bli dräktigt, kan låta tråkigt, men är bra att ha funderat igenom innan beslut. Ett äldre sto som inte haft föl, eller gått gall tidigare, har sämre chanser. Då kanske man inte ska åka jättelångt och satsa hur mycket pengar som helst. Man kan också vara mer noga med hingsthållarens erfarenhet och tillgång till bra veterinär.
 
Ja, inte är det lätt att välja, men intressant och spännande. Facit dröjer ju länge, så det är värt att fundera på en stund, och det passar ju bra i vinterkylan.
 
0 kommentarer