Inte lätt att vara konsument

 
 
Det är inte lätt att vara konsument. Efter ett tag blir man misstänksam, ifrågasättande och läser det finstilta. Det känns ju inte så kul. Men det verkar nödvändigt. Om man tycker det är viktigt med matens ursprung. Och det tycker jag. 
 
 
I lördags hade Ella och jag en fantastisk dag på EM i Göteborg. Fjordhästar, fyrspann, dressyr och möten med vänner i en fin blandning gjorde vår dag. Och så behövs ju lite mat med. Vi tuffade iväg en liten bit mot stan och såg en inbjudande restaurang med en lockande text vid dörren: Med råvaror som kommer från bondgårdar, åkrar och grönsaksland. Mat att lita på!
 
Mm, nog för att vi var i Sveriges näst största stad, men varifrån tror folk att maten kommer annars? Syntetiskt kött är väl inte så vanligt ännu. Och jo, det var ju inte en fiskrestaurang, men vad sa texten egentligen? Det lät som de ville att man skulle tänka på mysiga, svenska bondgårdar, vårt vackra öppna landskap och så.  Jag gick in och frågade varifrån köttet kom. Såklart. Det gick lite bättre än det besök på en annan restaurang som jag berättat om här. Men inte som jag hoppats. 
 
Tjejen vid kassan plockade raskt fram en pärm, bläddrade lite och sa: Det kommer från ett slakteri i Munchen. Mat att lita på?? Tja, inte jag i alla fall. Inte första gången det tricket körs, men jag blev besviken. Det vore enklare och roligare om man slapp vara så misstänksam. Och ibland är det ju så bra.  En vecka tidigare hade jag sett det tydliga budskapet på Grevagårdens ridcenter: Vi serverar svenskt kött. Bra!
3 kommentarer
Anonym

Bra ändå att de var ärliga och sa som det var.

Svar: De var bra. Men att hon måste leta i sin pärm visar att alldeles för få faktiskt frågar.
Helena

Anonym

Såhär borde dom ju inte få göra, det är ju falsk marknadsföring

Svar: Antagligen är det inom vad man får. Vad jag läser mellan raderna är ju inte samma som de skrivit. Men det är nog meningen att man ska missuppfatta. Med närproducerade öl på menyn så ligger det ännu närmare till hands.
Helena

Anonym

Både skrattar o gråter över den marknadsföring,så dum!
Tacka vet jag Grevagården,så vill vi ha det:-)

Svar: Det finns ju fler goda exempel. Viktigt att verkligen gynna dem, för att visa att vi tycker det är viktigt med matens ursprung.
Helena