Kryssa bort...

 Att kryssa bort en häst från livsmedelskedjan är fort och lätt gjort. En snabb anteckning i hästpasset. Sedan är det säkert att hästen aldrig kan gå till slakt och bli livsmedel. Det går aldrig backa, inte ens om kryssningen gjordes utan någon medicinering som grund, utan bara var ett beslut.

Ibland måste man kryssa bort möjligheten att slakta hästen när den behöver behandlas med läkemedel som inte är tillåtna till livsmedelsproducerande djur. Det kan vara så att det är det enda alternativet för behandling, eller så kan det också finnas alternativ, som kanske är dyrare. Det kan vara en god ide att ta reda på vilket som är fallet. Väldigt många läkemedel går att använda utan denna konsekvens, och de har bara en kortare karenstid som måste passera. Ofta, men inte alltid, kan man välja ett sådant.

Det kan ju låta fint att veta att hästen aldrig kan komma till slakteri och bli livsmedel. Om det är viktigt för dig så är det din rätt att välja.

Men jag hoppas att du har tänkt igenom alla sidor av ditt beslut. För mig är det viktigaste hur hästen har det fram till döden, och att den får ett bra liv, och ett bra slut. Att hästen ska dö är tungt och sorgligt, men att den sedan tas till vara som livsmedel är inget som gör det värre för mig eller min häst. Om det finns ett slakteri på rimligt avstånd, förstås. Och jag själv följer den dit.

Motsatsen kan vara sämre. Jag har träffat hästägare som inte varit beredda på den stora kostnad det innebär att få en häst avlivad och omhändertagen. Det handlar om ett antal tusenlappar, ofta mellan fem och tio, beroende på önskemål och möjligheter. Att då ha en häst som inte har det bra, men inte ha råd att hjälpa den, är en förfärlig situation. Slakt av häst ger nästan inga pengar, men det kostar i varje fall inte, om hästen är så ok att den kan godkännas där.

Så att kryssa, fast det inte var nödvändigt, kan spela roll i slutet av hästens liv. Om du är tveksam så råder jag dig att vänta med att göra det. Det går ju alltid att ta det beslutet ändå, eller välja ett annat sätt vid slutet av hästens liv, i vilket fall. Men när det är ditskrivet så går det inte att ångra. I värsta fall får hästen betala priset.

0 kommentarer