Gott slut och gott nytt år!

 Det vimlar av årskrönikor, och man kan bli rätt trött på dem... Men förstås vill jag passa på att tacka alla bloggens läsare för ert engagemang och den inspiration ni ger. Och jag vill också rikta ett tack till alla människor som jag träffar i olika sammanhang. Året har varit innehållsrikt, och trots att jag under sommaren nådde en känslomässig bottennivå som jag inte upplevt förut, och som jag gärna slipper igen, så är det ändå mest positiva saker jag minns när jag nu blickar bakåt på 2018.
 2017 sa vi adjö till ganska många hästar. Några för många fick sluta sina dagar av olika skäl, och flera såldes. 2018 har vi förlorat katten Fisen, som hittades död på höskullen, men ingen av våra hästar här har dött eller sålts. Jag var ju också ett tag tveksam till om jag någonsin mer skulle sälja en häst, så det har varit sorgligheter ändå. Och sälja kommer jag nog göra, och troligen redan under 2019, men det tar vi då. Nu är det summeringen av 2018 års höjdpunkter som står i fokus.
 Aska är helt klart en som verkligen levererat allt man kunde hoppas och mer därtill. Förutom att hon varenda dag är en glädjespridare så har hon under 2018 varit och visat upp sig vid fyra tillfällen:
1. På stor ponnyutställning i Motala, där hon fick 42 poäng, blev reserv BIR (efter Kronos som blev BIR och även BIS) och lämnade BIS-ringen som trea (översta bilden)
2. På sommarpremiering i Smålandsstenar där hon fick diplom med 43 poäng (99898) och blev utsedd till dagens bästa svenskfödda häst (andra bilden)
3. På riksutställningen på Grevagården där hon blev riksettta (bästa treårssto) och reserv BIR och reservBIS (efter BIR och BIS Kronos - igen!). (tredje bilden)
4. På Årets kallblod på Friends där hon tog en hedrande delad andra plats, och skötte sig strålande. (bilden nedan)
 Unni och Denver har också haft ett toppenår. På tio starter på lokal nivå (fem lätt E och fem lätt D) har de rivit sammanlagt ett enda hinder, och dessutom ridit felfritt på flera pay and ride. Utvecklingen har varit spikrak mot bättre ridning, bättre tempo och hela tiden med omsorg om sin ponny. Sex dagar i veckan rids han av Unni, och han pysslas om på bästa sätt alla dagar.
 
 Jag har ju också tävlat, i WE, bruksridning och dressyr. I dressyr nådde jag inte målet att komma över 60 % på Desolett, men det gjorde Ella, så tillsammans tog vi Desolett till vad som ser ut att bli en sammanlagd tredje placering i den totala fjordcupen med tre godkända grenar - långt över alla våra förväntningar. Desolett och jag står dessutom som segrare i två grenar: bruksridning och WE. Det hade vi aldrig trott i årets början - jag anmälde mig mest för skojs skull. I WE beror placeringen väl mer på att så få var med, men i bruksridning vann vi bland annat DM och är alltså kvalade till SM 2019. 
 
Minst lika glad som för Desoletts resultat är jag att Hangvar Kry vinner fjordcupen totalt. Med godkända resultat i fem grenar är han ohotad segrare, och han vinner även i sportkörning. Så roligt och fantastiskt jobbat! Han gör enastående reklam för fjordhästen när han är ute och visar upp sig i olika grenar. Sportkörning, dressyrridning, brukskörning, brukskörning och hoppning har han tävlat. Han fick dessutom guld och 40 poäng på årets riksutställning.
 Hangvars och Askas mor Muska fick i somras SUPERELIT, och självklart är det en av årets största höjdpunkter. Att hon fick det fina stofölet Iska Kry i våras är jag också mycket glad för. Dessutom börjar barnbarn visa resultat, som Bellatrix som stambokfördes med finfina poäng. Förstås är det lika härligt att Finja fick dottern Ina Kry. Efter att ha förlorat förra årets föl några månader före beräknad fölning var det underbart att få två så fina stoföl i år.
 
Nu har vi två ston, Finja och Aska, dräktiga med Brynje, som vi är glada att vi fick låna i somras. De börjar vara lite runda om magarna, och vi håller tummarna för att allt går bra och att vi får två fina föl i maj nästa år igen.
 
Många andra fina minnen har jag också av 2018. Utställningar och föreläsningar, nya vänner och nya tankar. Men skulle jag skriva om allt det så blev det väl alldeles för långt. Det får räcka så här, och så önskar jag er alla ett riktigt GOTT NYTT 2019!
 
 
 
4 kommentarer
Katarina

Gott nytt år! Kan du inte förklara lite om utställningar och BIR och BIS och sånt för oss som inte kan? :)

Svar: Ok, bra tanke. Jag tar den korta versionen här (och med reservation för att det kan finnas lite olika varianter). I utställning tävlar man i klasser, efter ålder (och ras om det är flera raser). De som får minst 40 poäng (guld) går till final om bäst i rasen. Ibland alla med guld, ibland bara klassegrare (och med möjlighet att skicka med en bra tvåa). BIR, bäst i rasen, och reserv BIR (näst bästa) utses i denna final. Dessa två tävlar sedan om BIS (best in show) och reserv BIS med alla andra rasers BIR och reserv. Om det bara är en ras blir det BIS direkt, och inget BIR.
På sommarpremiering är det en avelsvärdering och inte så mycket fråga om konkurrensbedömning. Unghästar placeras inom sin åldersklass och ras, men tävlar inte vidare sedan. Däremot har det under de senaste åren delats ut ett pris till dagens båsta svenskfödda häst.
Helena

Mettan

Tack för ännu ett år av Din härliga blogg med intressanta inlägg med fantastiska foto.
Vill önska ett fint slut på år 2018 och ett riktigt Gott Nytt År 2019.
Ser framemot att få följa Dig med familj och alla pälsklingar🌞
Varma hälsningar Mettan🤗

Svar: Tack så hjärtligt och tack detsamma!
Helena

Josefin

Tack för förklaring på utställning här i kommentarerna, jag ska erkänna att jag har funderat lite.

Önskar er alla ett lugnt slut på 2018 och ett riktigt gott nytt år 2019!

Svar: Tack och tack detsamma!
Helena

Katarina

Tack! :) Tror jag blivit förvirrad av att BIS är en engelsk förkortning, för jag fick inte ihop vad BIR kunde stå för alls innan.. men nu hänger jag med igen!

Svar: Det är helt ologiskt med denna språkblandning, och på hund säger man ju ibland BOB istället, best of breed.
Helena