Bygga ligghall

När vi skulle bygga vår ligghall för några år sedan, sökte jag information om andras råd och erfarenheter. Trots att jag efterlyste sådant var det svårt att få svar på alla frågor. En del fann jag i böcker och på nätet, men en del saknade jag. Så vi tog beslut efter bästa förmåga.
 
Nu har det gått några år, och på de flesta sätt är jag nöjd med de val jag gjorde. Men en del skulle jag gjort annorlunda idag. Så jag delar en kort summering över bra och mindre bra, ifall det är någon annan som går i byggplaner.
 
Val jag är nöjd med:
1. Att satsa på att göra ordentliga markarbeten utanför ligghallen. Vi grävde ur, lade markväv och grusade. Nu finns en rejäl plan utanför ligghallen, där underlaget alltid är bra.
2. Att bygga "alldeles för stort". Minimimått är inte optimalt, och enligt reglerna får man ha drygt 10 hästar av d-ponnystorlek i vår ligghall (minst 80% av 7 kvadratmeter per d-ponny enligt reglerna, och den är ungefär 60 kvadrat). Vi har nu fem hästar där, varav en faktiskt håller c-ponnystorlek. Då kommer alla säkert in och känner sig trygga. Med ettåriga unghingstar kan man nog öka beläggningen lite, men generellt vill jag påstå att det oftast inte funkar att ligga på minimimått.
3. Att välja en djupare variant, dvs att ha fem meter djup och inte bara tre meter - det blir bättre, och mindre snö in i hallen.
4. Att ha två stora öppningar på framsidan plus en vägg i mitten. Med en stor hall funkar det, och det blev bra. Rätt blåsigt hos oss, så även om öppningar är viktiga (och att de är stora nog), så är jag glad att inte hela fronten är öppen.
5. Att gjuta platta i botten. Gör det lätt att mocka ur med maskin, och med den jordtyp vi har känns det bra.
6. Att sätta in lyse (inget krav enligt föreskrifterna) - det underlättar livet.
 
Vad jag hade gjort annorlunda idag:
1. Byggt en sockel, både för att få lite högre höjd och för att skydda väggen från gödsel och urin. Nu rostar metalldelarna redan, och det är inte kul...
2. Byggt tak med större utsprång mot fronten. Vårt tak sticker bara ut en liten bit, och det hade varit bra med mera.
3. Kanske valt plastbrädor istället för vanliga. Det var väldigt mycket att måla... Vi gjorde det ordentligt, och det ser ännu bra ut, men underhåll är ju aldrig kul.
 
Och så hade jag byggt tidigare, om jag vetat hur bra det är! Jag hade planer långt tidigare, men drog mig för kostnaden. Men jag tror att både hästarna och vi är överens om att det är värt det!
 
 
 
1 kommentar
Efwa

Vilken bra uppställning på vad som är bra och dåligt!
Så småningom vill man ju bygga en sådan här och då är det bra att veta lite mer än vad man visste innan.

Svar: Tack! Ska återkomma med redovisning av kostnaderna med, så finns ännu mer att grunda beslut på.
Helena