Stå och sova?

Alla har ju hört att hästar kan stå och sova. Ja, det är ju i alla fall delvis sant. De kan stå och vila, kanske kan vi kalla det att slumra. De låser knäet med hjälp av knäskålen, och så kan de slappna av och vila.
 
Men de kan inte stå och sova djupt. För att kunna komma ner i den livsviktiga drömsömnen (REM-sömn) behöver de ligga ner och sova. De kan hoppa över det en kortare period, och kompensera detta senare. Så gör nog en hel del hästar i en ny flock, eller kanske på tävling om de är ovana. Men i längden funkar det inte. De mår helt enkelt inte bra alls då. Och de kan bli så trötta att de faller ihop.
 
Det finns alltså tillfällen då hästen inte är trygg nog för att lägga sig i nya sammanhang och miljöer, eller ibland om underlaget är riktigt dåligt. Men det finns också hästar som inte vågar lägga sig av andra skäl. Det handlar oftast om äldre hästar, som har ont i benen eller kroppen. De har svårt att lägga sig, och de kan vara rädda att de inte ska komma upp.
 
Att komma upp snabbt och kunna komma iväg är helt grundläggande för ett flyktdjur. Så det är en väldigt stor stress att inte vara säker på att kunna komma upp. För säkerhets skull står de och vilar. Men det funkar som sagt inte så bra. Så till slut lägger de sig, eller faller, av ren utmattning.
 
Jag har träffat några sådana gamla hästar som blivit liggande. I några fall har det gått att få upp dem, men i andra har vi tvingats avliva hästen där och då. Oavsett vilket så tycker jag att det oftast är tecken på att det har gått för långt, alldeles för långt. Läs förra stycket igen så tror jag att du förstår varför, om du inte tänkt på det förut. Ta ditt ansvar som hästägare innan din häst utsätts för en jobbig situation.
Sedan är det en annan sak att de inte sover som vi, alltså inte åtta timmar i en följd. Nej, hästar sover i flera kortare perioder, och vilar ("står och sover") ännu fler. När de sover turas de om att vakta, så att några sover och minst en håller vakt.
 
Föl sover mer än vuxna hästar, men alla sover i flera perioder utspridda över dygnet. När man lär känna sin häst och dess dygnsrytm så vet man att det finns några tydliga viloperioder. Mina sover en stund i slutet på kvällen, och sedan vill de gärna vara aktiva igen på natten - det är faktiskt den tid som hästar allra helst betar. Och så vill de sova förmiddag - det slår aldrig fel om inget har stört dem. Då är det gott att ha en ligghall, så att de kan vila skönt även då, när jag har åkt till jobbet.
 
 
 
 
 
2 kommentarer
Karin

Hej! Hittade ingen mailadress till dig. Kontakta mig gärna på mail om du är intresserad av ett samarbete i din blogg. MVH Karin

Anna O

Något paradoxalt: det är väldigt avslappnande att bara titta på bilderna! Jag läste inlägget en kväll när jag borde vara på väg att lägga mig och inte sitta med surfplattan. Katter och hundar som ligger och sover är ju en så vanlig bild i vardagen, eftersom de gör det så mycket, men det är något speciellt med hästar som vilar.

Jag tänker mig att hästarna "står och sover" så som vi kan sitta och sova, så som man kan göra på ett riktigt tråkigt möte... Det g¨år ju inte att sova riktigt, men nog kan man slockna en stund.

Svar: Ja, ungefär så tänker jag också. Eller kanske som när man tror att man sovit i en flygstol och kommer hem och sover mer än en hel natt... Man slumrar mer än verkligen sover i sittande läge.
Helena