Åsens cup

Igår var det Åsens cup i brukskörning och bruksridning.  Åsen är ett natur- och kulturreservat på en gammal gård i Aneby kommun, ungefär en halvtimme härifrån. Cupen ordnas som en extra attraktion för besökarna, med Jönköpings läns kusksällskap som arrangör. Den har ordnats några gånger förut, även om jag missat den då. Jag har ju inte tävlat bruks på flera år, men Fjordcupen fick mig att göra ett försök. Det ledde till en oväntad seger på DM. Och nu blev det alltså även start i Åsens cup. 
 
I år var det första gången den fanns ett vandringspris i bruksridning. Och jag och Desolett fick med det hem! Tio deltagare var vi i ridningen och sammanlagt sju i körning, varav två i ponnyklass. Det verkade som att publiken uppskattade inslaget, och platsen var bra alldeles intill kaffestugan i Åsen. Miljön var fantastisk, med härlig utsikt över små åkrar och kullar. Wåge vann brukskörningen, och Majken vann brukskörning med ponny. Grattis! Och grattis även ni andra till fina prestationer. 
 
Desolett tittade lite skeptiskt på hönsen i hönsgården, som vi passerade strax innan start. Men hon kom fram till att de nog var OK. Banan tog hon med ro, och var på lugnt och fint humör. Det var tacksamt speciellt när lastbryggan var hög, och jag en stund tvivlade på hur jag skulle kunna klättra dit. Men med en häst som parkerade snällt så gick det fint. Det blev ett par tramp på linjen i ryggningen, men resten gick perfekt. Särskilt nöjd var jag med plattan. Jag sa trampa, och så gjorde hon det! Jo, det har vi övat. 
 
Att det skulle räcka till seger hade jag ändå inte räknat med. Men det blev en fin prisutdelning på stallbacken av Irene Oskarsson som är ordförande i stiftelsen Åsens by, och sedan firade vi med fika i kaffestugan. Den egna äppelmusten passade perfekt i värmen, och det var ju verkligen trevligt att få fikabiljett i pris! Fast Desolett tyckte att det allra bästa var att rulla sig i hagen hemma sedan - hon klarade till och med att rulla i uppförsbacke!
 
Nedan följer lite blandade bilder från dagen, där det också bjöds smide och skoning, premieringsträning mm. Och jag tyckte det var festligt att se hur Rapace Unik är festligt lik sin pappa Finslands Ringo (rödblacken en bit ned är Rapace)!
 
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer