Nerkyld efter träningen?

Brukar du lägga på ett täcke på hästen efter ridning eller körning? Det känns ju fint att se till att hästen inte blir kall när den är klar med sitt jobb. Och särskilt om man duschar av hästen efter jobbet - då vill man ju lägga på ett täcke på den våta hästen. Så jag vet att det är många som gör så. Men hur många har tagit reda på hur hästens behov är?
 
Nu finns det forskning som har undersökt detta. Kristina Dahlborn presenterade det på årets veterinärkongress. Hon konstaterade att om man lägger på täcke efter jobbet så stör man hästens temperaturreglering. Under arbetet har temperaturen i huden stigit av musklernas arbete, och musklerna är också varma. För att må bra behöver hästen kunna avge värme och återställa sig till viloläge i temperatur.
 
Om man duschar hästen kan man underlätta denna värmeavgång. Men om det sedan läggs på ett täcke direkt så tar man bort effekten av att duscha. Vid undersökningen hade man sett att puls och mjölksyranivåer återställdes likartat med eller utan täcke, men däremot hade hästar som fick täcke högre hudtemperatur (dvs högre än de borde) och förhöjd andningsfrekvens under längre period. Det finns alltså skäl att inte lägga på täcke efter ridning.
 
När en häst arbetar så går 80 % av energin åt till att producera värme. Värmeöverskottet gör sig hästen av via andning och svettning. Om man vill kolla temperaturen hos hästen ska man veta att det händer att temperaturen i ändtarmen sjunker vid arbete, eftersom blodflödet fokuseras till muskulaturen. Hudens temperatur i vila är runt 30 grader. Det är också vid ungefär 30 graders värme som hästar påverkas av hög temperatur. 
 
Vid låga temperaturer kan hästen klara sin temperaturbalans genom att låta håren resa sig så att pälsen blir mer luftfylld och värmeisolerande - det syns tydligt kalla dagar på oklippta hästar. De kan också öka sitt intag av foder, röra sig och stå tätt tillsammans. Om det behövs så kan de också huttra. Dessa muskelrörelser ger helt och hållet en värmeproduktion. Det är också naturligt att hästens underhudsfett ökar och pälsen blir vinterpäls inför den kalla årstiden. 
 
Trots att hästar har väldigt god förmåga att reglera sin temperatur i olika omgivningstemperaturer så har en svensk häst 3-5 täcken i snitt. När man i en annan undersökning lärde hästar att berätta om de ville ha täcke eller inte, så var det i stort sett bara vid samtidigt kallt, regnigt och blåsigt som de önskade täcke. 
 
Och det må finnas skäl till att ändå ha täcke ibland, som att ha en renare häst. Men jag kan inte annat än hålla med Kristina när hon säger att det är ologiskt att vi först klipper hästen och sedan har täcke för att den inte ska frysa när vi rider den... Det enda ridtäcke vi använder är reflextäcke när det är mörkt.
 
Och som sagt efter arbetet ska vi säkert inte ha så brått att få på ett täcke. Låt hästen svalka sig och tänk på att även benen (senorna) kan må bra av att slippa överhettas.  Så ha inte skydd i onödan, och vänta med att sätta på stallbandage. För hästens välbefinnande!
Njuta av ett segertäcke kan man väl även mitt i sommarvärmen. På ärevarvet får det hänga med ;-)
7 kommentarer
Katarina

Ett ständigt aktuellt ämne, jag ryser när jag ser hästar ute med tjocka täcken i vårsolen. I somras hade jag som rutin att skritta av Murre lite, sen plocka av all utrustning, duscha och skritta mer för hand om han hade blivit väldigt svettig. Tycker det funkade bra :)

Svar: För att inte tala om alla täcken inomhus...
Helena

Katarina

Ett ständigt aktuellt ämne, jag ryser när jag ser hästar ute med tjocka täcken i vårsolen. I somras hade jag som rutin att skritta av Murre lite, sen plocka av all utrustning, duscha och skritta mer för hand om han hade blivit väldigt svettig. Tycker det funkade bra :)

Svar: Det du nämner om att skritta av ordentligt var grundregel förr. Nu är det bara täcke.... Tror vi borde skritta mer!
Helena

Catharina

Jag fattar inte att det är så många som inte läser studier och tar del av forskning och fortsätter att klippa, täcka, linda och bädda in sina hästar rent allmänt. På något vis verkar de försvara sitt agerande och svarar ”jag tror inte på det”. Väldigt märkligt! Jag är nog i princip den enda i stallet som ”fulklipper” min häst, rider utan benskydd och har tunnast möjliga täcke på min häst och jag misstänker att de andra ser mig som en konstig prick - men det bjuder jag på.

Svar: Tror din häst gillar att ha en konstig prick!
Helena

Catharina

Jag fattar inte att det är så många som inte läser studier och tar del av forskning och fortsätter att klippa, täcka, linda och bädda in sina hästar rent allmänt. På något vis verkar de försvara sitt agerande och svarar ”jag tror inte på det”. Väldigt märkligt! Jag är nog i princip den enda i stallet som ”fulklipper” min häst, rider utan benskydd och har tunnast möjliga täcke på min häst och jag misstänker att de andra ser mig som en konstig prick - men det bjuder jag på.

Svar: Jag tror det görs i all välmening. Jobbigt tänka att man gjort fel när man försökt göra bra.
Helena

Anonym

Kan du inte skriva om att ha klippt eller delvis klippt tävlingshäst på lösdrift. Vad det innebär för hästen och ägaren/ryttaren. För och nackdelar med mera. Hade varit intressant att läsa.

Anonym

Kan du inte skriva om att ha klippt eller delvis klippt tävlingshäst på lösdrift. Vad det innebär för hästen och ägaren/ryttaren. För och nackdelar med mera. Hade varit intressant att läsa.

Pernilla

Mina ponnyer har iofs säkert 3-5 täcken var, men de används bara vid enstaka tillfällen. Tycker mej märka att de föredrar att vara utan. Visserligen hobbyhästar (blir sällan genomsvettiga) av naturras (vinterpäls de lux). Får erkänna att jag gärna ville lägga på täcke om jag släppte ut dem svettiga, men upptäckte att de utan täcke rullade sej och var nöjda medan de med täcke rullade och rullade och gned sej mot vad de kunde och rullade igen - så jag tänker ändå att de fixar det där bäst själv.

Svar: Bra iakttagelser!
Helena