Svesong 1: Rödbetsförrätt

Nej, det här kommer inte bli en matblogg. Men i en redan ganska spretig blogg med mycket hästar och en hel del landsbygd tänkte jag att det finns plats för lite "svesong" ibland. Alltså svensk mat efter säsong, med svenska bra råvaror. Vi börjar med en förrätt med rödbetor.
 
Jag köpte närodlade fina färska rödbetor från Ravelsmarks gård, och de är basen i min förrätt. Jag kokade dem och lät dem svalna, och sedan skalade jag dem och skivade tunt. Till fyra personer räcker två stora rödbetor fint.
 
Jag lade de skivade röbetorna på en assiett tillsammans med några salladsblad som jag plockade i eget land. Sedan skar jag småbitar av Västerbottenost och strödde ovanpå tillsammans med solrosfrön (tyvärr har jag inte lyckats hitta svenska solrosfrön och jag funderar på vad jag ska ersätta dem med nästa gång).
 
Till sist ringlade jag lite flytande, svensk honung ovanpå och så lite flingsalt efter smak. Honung fick jag från min bror Jonas som är biodlare, och smaken på den här honungen matchade perfekt.
 
Hela familjen gillade min svenska variant av carpaccio, och jag återkommer med något mer i svesong när andan faller på. Du vet väl att du genom att välja bra svenska råvaror i säsong gör ett bra val för miljön och dessutom gör något bra för vår fina svenska landsbygd. Mat som känns bra i magen. Smaklig måltid!
 
2 kommentarer
Anna O

Gott! Om man ska klimatoptimera ska man kanske ersätta solrosfröna med hasselnötter (perenn gröda, tar upp koldioxid året runt). Den första gård jag jobbade på hade ett eget hässle och var självförsörjande på hasselnötter, fast jag vet ingen som odlar för att sälja i Sverige. Hasselbuskar trivs uppenbart i Skåne i alla fall (se ortnamn med hässle i!), men produktionen är kanske inte lika hög som i medelhavsregionen.

Svar: Kanske det, men aldrig sett i affär. Fick erbjudande om egenodlade solrosfrön (finns ju det med, men inte i affär), och det känns bra. Vad gäller Kina tänker jag att både klimathänsyn och livsmedelssäkerhet är skäl att avstå.
Stuteri Kry

Anna O

Ja, man får nog odla själv, eller känna någon som gör det. Solrosfröna är det många som vill åt, så jag låter mina hemodlade bli mat åt dom som bara kan äta lokalt! Men hade jag utrymme skulle jag absolut odla hasselnötter.

Svar: Här är nog lite för tuff växtzon för framgång med hassel. Det finns några buskar, men sällan mogna nötter.
Stuteri Kry