Unghästvårtor

 Dimmalimm har små vårtor på mulen. Det är antagligen vad man kallar för unghästvårtor. De heter så för att det är vanligast på unghästar. De orsakas av ett virus, och de brukar finnas kvar ganska många veckor innan de plötsligt försvinner. Ibland får de massor. Hon har några få på varje sida. 
 
Jag har fått många förslag på huskurer och behandlingar mot dem under årens lopp. Alla funkar. Och alla är onödiga - de försvinner ju ändå. Så alltså bra trots behandling...
 
De ställer sällan till några större bekymmer. Det är väl risk att fler hästar hos oss får sådana snart. Om det är den enda smitta vi fick på köpet så är det OK för mig.
 
Jag pratar ju mycket om smittskydd, att försöka ha karantän mm när man köper häst. I Dimmalimms fall kan man säga att jag menar att karantänen var innan hon kom. Hon bodde i ett litet stall, där inga nya hästar kommit under ganska lång tid. Både hon och de andra var väl vaccinerade mot influensa, och det hade inte funnits några sjukdomssymtom på länge hos någon häst. Därför vågade jag ta hem henne direkt.
 
Kommer en häst från ett handelsstall eller från utlandet, eller för all del från ett "vanligt" stall med stor omsättning eller hästar som är ute och tävlar mycket så hade jag sett annorlunda på det. Ibland kan man då hitta en tillfällig karantän, t.ex. i ett tomt stall. Eller så kan man ta hem den nya hästen på sommaren och släppa på bete med bara en egen häst de första veckorna. Det är ju lättare att separera då.
 
Förstås ska man alltid göra en noggrann hälsokoll också, innan hästen hämtas. I vissa fall är det nog klokt med provtagning också. Just nu är det mycket prat om den neurlogiska formen av virusabort. Men det finns fler sjukdomar som hästar kan dö av, t.ex. kvarka, där man blir mer och mer medveten om de tysta smittbärarna.
 
Jag rekommenderar alla att ha en nedskriven rutin för hur man ska göra när en ny häst ska komma. Vilka undersökningar behövs, vilka vaccinationer och avmaskningar och när ska de vara gjorda. Prata gärna med din veterinär för råd om detta. 
 
0 kommentarer