Ponnymamma med stor häst?

 
 
Räknas man som ponnymamma fast hästen är 174 cm och tränar i hästgrupp? Ja, det är sådant som man kan fundera på när man tuffar runt i ridhuset i tjocka vinterjackan en sen fredagkväll. Höjer hinder, mockar i ridhuset, filmar med mobilen så ryttaren kan få se sedan. Ja, allt det är som en ponnymamma väl gör.Listan är ju lång.
 
Köra bilen lugnt och försiktigt så hästen trivs. Lasta hästen om den inte är sugen på att åka med hem. Får lite skäll för att filmerna inte blev bra. Råkade viss ställa om till slowmotion-läge en gång också. Inte lätt med kalla fingrar och klumpiga vantar. Hålla hästen medan den sadlas. Prata med andra ponnymammor, fast dem är det tunt med i hästgruppen... Mest vuxna ryttare som kommer själv. Så inte alls lika många som vimsar i vägen. Och inte alls lika många som kan bära hinder ut och in.
 
Det slår mig också hur många världar det finns inom hästvärlden. Hoppning är en gren som jag inte är lika insatt i som i dressyr. En del är lika och del skiljer. Ibland behövs det, ibland kan man undra.
 
Vår häst är mest tävlad och utbildad i dressyr. Riktigt duktig där, mer nybörjare i hoppning. Men alla ser henne självklart som hopphäst. Hon är ju skimmel. Jaha. Jo, jag har också sett att det är en massa skimlar på hopptävlingar på alla nivåer. På träningen senast var de tre skimlar och två mörkbruna. Så är det ju inte på dressyren. Då gäller svart...
 
"Tre, fyra, ben!" hör jag tränaren räkna. "Rid henne runt innerskänkeln!" När jag hör det i bilen från filmen som spelas upp, och då inte ser bilden, så slås jag av fikonspråket. Vad mycket som är självklart för oss, men för någon annan måste det låta märkligt.
 
Å andra sidan; att sitta i TV-soffan och äta chips på fredagskvällen kan jag inte ens minnas när det senast hände mig. Så det är ovant och konstigt för mig. Jag vet inte ens vad de pratar om när de refererar till TV-program. Det är tur att man kan välja. Och fast det blir kallt och sent så gillar jag mitt val. När vi kommer hem möts vi av en sömnig hund. Mannen sover redan. Så är det att ha en ponnymamma i familjen... Vare sig ponnyn är ponny eller mycket större, och vare sig det är dressyr eller hoppning.
 
0 kommentarer