Vill ha mer (h)jul?

 
Ett eller två hjul på skottkärran? Har du testat? Det har jag, och jag vill inte ha mer hjul...
 
Vi har små skottkärror för mockning. De är enhjuliga, och funkar helt OK. Man får inte med sig så mycket, men det blir för tungt med stora kärror. Från början var den ena för foder och den andra för gödsel, men när vi skaffade en ny till foder fick de små i plåt bli gödselkärror - bra för då blandade ingen ihop dem.
 
För ensilaget har vi stora skottkärror. Det är bra att få med sig ett rejält lass, och det blir inte för tungt heller. Så när vi hade kört med en sådan ett tag köpte vi en till. Peppe hade sett tvåhjuliga och tänkte att det skulle underlätta. Att det skulle bli stabilt och lättare på alla vis. Så det blev en stor tvåhjulig.
 
Det var ingen bra idé i våra steniga hagar.... Körde man inte på¨en sten med det ena hjulet så gjorde man det med den andra. Än värre blev det när det blev geggigt. Typ helt omöjligt. Motståndet av två hjul i gegga eller snö är inte att leka med, kan jag säga.
 
De båda senaste vintrarna har varit rätt torra, så jag har stått ut. Men nu var det en mer vanlig, klafsig november. Så jag minimerade körningen med den tvåhjuliga - man klarar ju sig med en. Att jag har två är mest för att kunna förbereda och lasta upp, och bli kvickt klar när det behövs.
 
Och nu har jag köpt ett nytt hjul - ett enhjulingshjul. Valde att chansa på ett utan luft för att ändå testa nytt, och så blev tvåhjulingen ombyggd till en enhjuling med punkasäkert hjul (jag har kört grepen i ett hjul en gång, så det borde jag haft tidigare...). Du ser det på översta bilden.
 
Hur det gick? Jättebra! Det nya hjulet är faktiskt bättre, och jag har två enhjuliga kärror för foder. Vi ska flytta hjulet lite bara så det blir mer utrymme mellan hjul och balk, så inte geggan fastnar. Det är lagom mycket hjul för mig. Räcker det inte kan jag lyssna på "mer jul" med Adolphsson och Falck - den kan behövas när man kämpar på med tunga kärror. Och så får du ju två inlägg i bloggen idag, inför julmånaden. Vi får se om det blir två varje dag ända fram till (h)jul.
 
 
0 kommentarer