Bakom lås

Man läser alldeles för ofta om sadelstölder. Vi har inga speciellt värdefulla saker. De flesta är halvgamla, men för oss har de ett stort värde. För de passar oss och våra hästar, och det skulle innebära både krångel och kostnader om de försvann.
 
Lås på sadelkammaren har vi haft i många år. Men nu har vi förbättrat det en hel del. Vi har satt upp galler i alla fönster, och vi har köpt en låsbom. Låsbommen är en stabil sak, som är fäst med genomgående långa skruvar och har ett skydd så att hänglåset inte kan klippas lika enkelt.
 För den som har tid på sig och rätt saker finns väl inget som stoppar. Men jag tänker att en bra början är att göra det svårare för den som inte är ärlig.
 
För ett år sedan lyssnade jag på en information om sadelregistrering, som har till syfte att göra det svårare att sälja en stulen, registrerad sadel. Jag tyckte att det blev rätt dyrt och gillade inte tanken med månadskostnad, så jag valde att avvakta. Jag förstår att den som erbjuder en sådan tjänst behöver få täckning för kostnader, men jag kände att det inte riktigt passade mig med lite för många sadlar till lite för lågt värde. Hur tänker du för att skydda dina saker?
0 kommentarer