Halvfullt?

Om man läser minimireglerna för mått i ligghall så har vi bara halvfullt nu. Jag summerar att vuxna hästar ska ha 80 % av ytan för enhästbox och föl 5-12 månader 40 % av vad de ska ha som vuxna. Jag räknar alla fjordhästar som d-ponny (fast Desolett är C-ponny), och Mercedes som över 170 cm, och kommer då till dryga 30 kvadratmeter. Ligghallen är ungefär 60 kvadratmeter. 
 
Ändå skulle jag vilja säga att detta är precis lagom och tämligen fullt. I alla fall om alla ska tryggt få komma in och ta del av bekvämligheterna. Minimimått är inte optimala mått, och jag skulle vilja lägga till att om inte alla får tillgång till hallen så uppfyller man inte kraven. 
 
Rejält med yta är bra för hästarna och underlättar för mig. Det blir smidigt att mocka och få en bra bädd. 
 
 
Bilden är inte bra, men den visar hur det ofta ser ut vid frukostvilan hos oss. Finja står i en öppning och Mercedes i den andra. Innanför ligger fölen och en eller två vuxna, ibland står någon av dem också. 
 
 
Det är inte ovanligt att fölen och Mercedes vilar en stund ihop vid ett annat tillfälle. Hon är inte van vid ligghall, men det ser ut som att hon börjar uppskatta den. Hade vi inte haft gott om plats hade hon nog inte fått komma in lika ofta. Men nu fungerar det fint. 
 
Om du vill läsa tidigare inlägg om ligghall, bland annat om mina summeringar av vad som blev bra och vad jag kunde gjort annorlunda så finns de lätt att hitta under kategorin stall: https://stuterikry.blogg.se/category/stall.html 
0 kommentarer