Mjölig potatis?

När jag handlar mat på webben kan jag numera välja på mjölig eller fast potatis. Förut fanns potatis från specifika odlare och med sorten angiven. Jag kunde välja på King Edward och Bintje, Annabelle och Amandine eller ibland mandel och fler än så. Nu är det lösvikt av fast eller mjölig. 
 
Men alla mjöliga sorter smakar inte samma. Och är inte lika för övrigt heller. Inte de fasta heller förstås. Jag tycker om att välja. Och jag gillar inte när maten blir anonym. 
 
Det är bra att de säljer svenska äpplen. Men inte heller de har en sort. Fast när de kommer hem ser jag Gravensteiner och Aroma, och nästa gång blev det Ingrid Marie. De är bra på olika vis. Men varför ska jag kunna välja importerade Golden delicious eller Pink Lady, men inte få välja mellan Discovery och Aroma från Sverige? Jag väljer de svenska ändå. Fast när det mest kom Gravensteiner känner jag att nästa gång köper jag där jag kan välja. 
 
Även köttet är ju väldigt anonymt. Så har det varit länge. Det är kanske ett smart sätt att få konsumenten att bara välja efter pris. Om man inte vet vad man får så blir ju det enda säkra. Och så hamnar man snart i utländskt kött från en produktion som i varje fall inte jag vill ta del av. Tänk om man i stället fick veta alltid var djuret levt, vilken ålder, ras och kön det var, och varför inte också klassificeringen. Varje kropp får ju både formklass och fettklass. 
 
Egna märkesvaror ökar och lanseras hårt. Jag skulle gärna köpa mer lokalt och undvika kedjorna. Jag väljer därför bort deras anonyma produkter så långt jag kan. Tiden räcker inte alltid. Men kött blir till största delen från köttlådor. Då kan jag få veta det jag vill, och det är skillnad på kött och kött. Och jag väljer alltid svenska animalier och mejeriprodukter. Grönsaker och frukt samma  sak så långt det går. Gärna efter säsong. Så nu njuter jag av skördetidens alla grönsaker och rotfrukter. 
 
Det är så stor skillnad när maten håller kvalitet och man kan välja det som passar rätten och tillagningssättet. Jag vill ha mat med kvalitet och känt ursprung. För att det spelar roll och blir godare så. Dessutom känns det bättre i magen för mat som produceras här gör skillnad får vår miljö och landskap på ett fint sätt. 
 
0 kommentarer