Det rätta svaret - och vinnarna!

Årets julkalender är klar, och jag hoppas att även ni som inte var med och tävlade hade nöje av den. Det har droppat in tävlingsbidrag lite hela tiden under december, och jag tror att fler har klurat.
 
Idag är det dags att presentera det rätta svaret som ju var att Stuteri Kry fyller tjugofem. Ja, det gjorde vi väl i våras då, för det var då den allra första Kry-hästen (Dalacin Kry) föddes. Vi hade lite funderingar på något slags firande, men det var ju inte precis läge för det i år. Så det fick bli temat för kalendern och dess ledord:
Och jag trodde knappt mina ögon, men den första december, på eftermiddagen ramlade det första svaret in. Det var rätt rosa rad, OCH det var alla andra rader rätt ifyllt också. Therese Andersson i Onslunda hade knäckt nöten med hjälp av uppgiftens olika frågor. Och förstått var varje hingst passade in. Så redan den andre december skickade jag första muggen till henne. Imponerande! Grattis!
 
Och vad är då temat utöver ledordet? Ja, det är finns lite olika formuleringar om detta i de svar som är inskickade, och alla är helt klart på spåren, mer eller mindre exakt. Den beskrivning som jag tänkte mig är att det är alla de hingstar som vi använt och som lett till ett dräktigt sto. Med undantag av Lindmarkens Brizard, som vi hoppas får ett fint föl med Finja till våren, och som var först ut i kalendern, så har alla de andra redan minst en Kry-avkomma. Och det är också precis alla som i dagsläget fått ett föl med prefixet Kry (utom Brizard, där vi hoppas på ett om några månader). 24 hingstar som vi betäckt våra ston med och med lyckat resultat, med andra ord.
 
Det var kanske inte så svårt att lista ut, för jag fick flera rätta rader snabbt. Det var fler än Therese som knåpade med fart. Efter bara en vecka hade flera stycken skickat in, lyckligt ovetande om att priset för den delen redan var utdelat (och Therese hade lovat vara tyst). Och det kom också in helt rätta lösningar rätt kvickt. Förra året dröjde det till den 13/12 innan första rätta rad kom in, men i år var det tydligen enklare, och flera kom tidigt in med fullständig lösning (men tävlingen pågick till 26/12). Den som drogs som vinnare bland er som löste hela kalendern är Ida Weber. Grattis! Du får också en mugg på posten.
 
En av de som knäckt koden och sett sambandet, är Carina Åberg, som skrev: "hingstar som fått föl med namnet Kry i", och Carina är årets vinnare i den tredje deltävlingen. Grattis! Många har varit inne på samma spår, och bland annat skrivit ungefär som Sia Uddin: "Alla är hingstar och har gjort goda avtryck i Stuteri Kry´s utmärkta arbete med fjordhästaveln".
 
Men vem är det då som saknas? Ja, här går gissningarna isär. Flera har tippat på Musse Pigg, som ju är en hingst jag haft och fött upp, men inte hos Stuteri Kry. Andra föreslog Hangvar Kry, som ju inte är godkänd för avel i Sverige, men är en Kry-hingst med avkommor i Tyskland och Norge (och varit godkänd i båda de länderna). En klurig gissning var Brass, för att han är far till en häst som heter Kry, men inte som stuterinamn, utan som namn.
 
Sedan finns det också de som föreslagit några hingstar som vi använt, men som inte fått något föl eller lyckats få vårt sto dräktigt. Det är inte hingstarnas fel (alla har varit fertila), utan bara sådant som händer, framför allt med lite äldre ston, som det varit i samtliga fall här. Det gäller Curry, som vi hoppades skulle bli far till Ljosefins sista föl, men det sista var Ala, som föddes innan. Och det var samma sak för seminhingsten Rudsmo Råssar, som vi seminerade Ljosefin med, men hon tog sig inte (fram till dess hade hon alltid blivit dräktig direkt), och till nästa brunst hade Råssar ledsant på livet som seminhingst, så vi fick göra ett byte till Perakrossen, och det blev ju bra. En annan hingst som vi använt utan att få föl var Tigertass, som också kom som en gissning i tävlingen (ingen hade gissat på Råssar eller Curry). Desolett betäcktes med honom, men blev inte dräktig, och sedan dog Tigertass akut nästa vinter, vilket ju var väldigt sorgligt.
 
Det som jag hade tänkt mig var dock något annat.... Ja, jag säger inte som Brasse i Fem myror, och påstår att allt annat är fel. Men det jag tänkte som rätt svar var Ernarson. En hingst som vi betäckte Dalacin Kry med (efter att hon först hade fått Treo Kry e. Tölve). Hon blev dräktig, men vi sålde henne under dräktigheten, så det hingstföl hon sedan fick har jag aldrig sett, och han har heller inte vårt stuterinamn. Han heter Solbackens Emir och blir 20 nästa år, om han lever. Det hade varit kul att få se en bild, om det finns och kanske få veta hur det gick för denna häst, som var lite av en drömkombination. Att Dalacin såldes berodde på att vi hade fått lillasyster Desolett och bestämde oss för att behålla henne istället, och det var väl inte så dumt val, trots allt.
 
Så då var vi tillbaka hos Dalacin Kry, den första hästen med Kry-suffix. Hon såldes så småningom till Finland, och lever inte längre. Men hon har ju sina helsystrar Divina Kry och Desolett Kry, och en massa halvsyskon i livet.
 
Men det fjärde priset blev alltså inte utdelat - ingen hade prickat den. Jag ger er dock en ny chans: den som kan berätta hur det gått för Solbackens Emir och skicka en bild på honom ska få den fjärde muggen. Och annars får jag väl spara den till pris om det någon gång i framtiden kan bli dags för ett riktigt studiebesök och öppet hus igen. Vi får hoppas det! Eller kanske en annan tävling när andan faller på.
  
Tack till alla som varit med och klurat! Nu är årets kalender avslutad och vi får se om det blir en ny nästa år. Muggar finns det gott om - frågan är om jag orkar skapa gåtan.
 
Jag kommer nu komplettera alla inläggen för året med namn på de hästar som är på bild, ifall ni vill kika tillbaka. Jag fyller på det under dagen, så kan ni läsa. God fortsättning!
0 kommentarer