Tomten har redan kommit

Tomten kom tidigt i år! Och vilken present han hade med sig i den stora hästlastbilen som stannade hos oss vid lunch idag! Boxen stod redo, strödd och med foder och vatten.
 
Ja, det var väl ingen överraskning, även om det gått fort från tanke till handling, för jag har ju både bestämt och betalt själv. Så en finfin julklapp till mig själv, denna annorlunda jul.
 
 
Men nästan från Nordpolen kom den, eller i alla fall från Norrbotten. För det var Hassle Kry som flyttade hem igen, drygt fem år efter att jag sålde honom. Han har rest sedan i söndags, men ser ut att ha tagit det bra.
 
Det började med att jag skickade en fråga om jag kunde få låna honom för avel 2022 eller 2023, för jag tänker att han skulle passa så bra till Brimi, och kanske till Finja. Inte nu, för säsongen 2021 ser vi ju fram emot SörFin och ska betäcka Finja och Aska med honom.
 
Men det var läge att sälja, typ nu, av personliga skäl hos ägaren, och jag valde att inte missa chansen. Jag ville inte riskera att Hassle inte ska kunna fortsätta som hingst, för jag tänker att han har en del som jag tror är viktigt för aveln.
 
Hans styrkor är flera, och en del är en bra och meriterad stam, med både duktiga tävlingshästar i många grenar (pappa Haldol Kry har tävlat upp till EM i dressyr, farfar Hugo har flera SM-segrar i hoppning och farfarsfar Heiden tävlade framgångsrikt i skogskörning, brukskörning mm) och exteriört meriterade hästar med en hel del Dalar-blod och mamma Muska som har Superelit.
 
Själv har han också fina egenskaper, som man till viss del redan har kunnat se på hans få avkommor att han lämnar vidare. Jag tänker på ett väldigt behagligt och samarbetsvilligt temperament, ett rastypiskt huvud med fint uttryck och en härlig behåring. Dessutom har han ovanligt rejäla och bra ben med grova ledgångar, och jag tror inte det finns många fjordhingstar med måttet 22 på skenan idag. Och detta utan att vara tung och klunsig, utan han är smidig och fin. Att han lämnar musblack avkomma är en detalj, men också kul.
 
Han fick massor med beröm av transportörerna, som tyckte att han var både väldigt snäll och behaglig och vacker. Och han klev ur och ropade stolt till välkomstkommittén, men gick lika snällt bredvid mig som han alltid gjort. Visst dansade han några steg, men inget bus och inte stark. Fina Hassle.
 
Han fick komma in till foder och vatten en stund innan jag släppte honom i hagen några timmar. Han får komma in igen i natt, för han kan ju inte gå i flocken, inte nu. Han ska få landa och känna sig hemma igen, och sedan ser jag fram emot att lära honom bättre och börja jobba så smått med honom. Han är körd, men inte inriden, så det finns lite att se fram emot.
 
Och om det finns lämplig station som vill låna honom 2021 så får ni gärna höra av er, så kan vi prata mer om det. Han är van att gå på fri betäckning, men har nog inte betäckt vid hand. Jag tror han fixar det fint också, för han är en riktigt go hingst, så det känns fint att han är här! Mer bilder kommer när jag hunnit fixa det! Ni får nöja er så här idag.
Tack, Martina, för att jag fick tillbaka honom! Jag tror han känner igen sig, och jag hoppas han ska trivas!
 
0 kommentarer