Harmoni - vad är det?

Ett omdöme som används en hel del vid exteriör beskrivning av hästar är "harmonisk". De flesta har nog en känsla för vad det betyder och förstår också när en häst är oharmonisk exteriört. Men det är inte alldeles lätt att beskriva det.
 
Ofta säger man "att delarna passar ihop". Det är inte så dumt, men en ännu bättre illustration fick jag på en kurs för många år sedan. Då sa någon att man kunde tänka att man hängde upp hästen i ett snöre som fäste precis bakom manken. Om den hängde i balans då så var den antagligen harmonisk.
 
Jag kom att tänka på det när jag gick förbi min förstoring av Aska. Jag är ju så väldigt glad i den hästen, allra mest för hur hon är att vara med. Men jag tänkte när jag såg bilden att hon också är harmonisk till sin exteriör.
 
 
Sagt och gjort; jag letade upp en mindre kopia av samma bild och klippte ut Aska. Fram med nål och tråd och ser man på: hon hängde i fin balans!
 
Det finns förstås fler sätt att skapa sig en bild av vad bra exteriör och harmoni är. Jag tänker ännu ibland på Sören Juellund som gav mig uttrycket "bra ramar" (fast på danska). Han såg igenom hud och muskler och kollade om hästen hade potential att växa till något bra och väl fungerande genom att bedöam skelettet och dess vinklar.
 
Den här bilden, som jag haft på många kurser, visar det på ännu ett sätt. Dels ser man vinklar i bakpartiet och bogen, dels ska man kolla linjerna från manke till öra och från manke till kors - de ska vara ungefär lika långa. Oavsett ras, faktiskt.
 
Ja, inte lär man sig exteriörbedömning med ett par bilder. Men att se helheten och att se hur skelettet är byggt är en bra början. Om det är rätt och bra så lägger hästen ofta musklerna bra av bara farten.
2 kommentarer
https://varldenshemligastegravid.blogg.se/

Intressant! Kul att få se dina fina hästar i bloggen!

Svar: Tack! Ja, jag tycker förstås att det är intressant. Och att hitta så objektiva sätt som det går att förklara hur den subjektiva bedömningen görs. :-)
Stuteri Kry

Anna O

Elegant illustrerat! Nu blir jag nyfiken på hur långt liknelsen håller. Om jag hade varit fjorton år hade jag klippt ut bilder på alla hingstar av raserna jag var intresserad av och hängt dem i snören!

Svar: Du får återkomma md resultatet :-) Om du ändå orkar. Förmodar att det krävs hyfsat rätt tagna bilder med. Den på Aska är inte perfekt, men fick duga.
Stuteri Kry