Sinläggning

Sinläggningsrutiner för kor pratar vi mycket om på jobbet. Men hur är det med hästar?

Ja, oftast tillämpar jag naturlig avvänjning. Då sköter stoet själv både avvänjningen och sin sinläggning. Vanligen sker det ganska plötsligt. Du kan läsa om det här: https://stuterikry.blogg.se/2019/march/naturlig-avvanjning.html?fbclid=IwAR0LDMRkrtQHxZaO-5aJqrV7nqogCnZCvRzjjoC5wj5g3_A-AfJRw8sk3bk

Men om stoet inte är dräktigt så fungerar det inte med naturlig avvänjning. Om fölet är kvar hos oss brukar jag skilja sto och föl när det är dags för betessläpp.

Om fölet är sålt så sker förstås avskiljningen då. Tidigare jobbade jag en del med att separera dem några timmar då och då innan fölet skulle säljas. Det gör jag inte längre. Jag tror inte det gör någon större skillnad. Den viktigaste skillnaden är väl i så fall att jag inte längre låter fölen åka vid sex månaders ålder, utan till minst åtta, gärna runt nio månader. Då ungefär är det ändå snart dags för den naturliga avvänjningen.

I fredags flyttade Brusali. Jag red ut Aska en kort sväng på eftermiddagen, men sedan fick hon ledigt från träning några dagar. Jag tänker att det tar emot att träna när juvret är spänt och lite svullet. Det är säkert bra med motion, men det får hon i hagen. Träning vill jag ska kännas bra, inte ta emot.

 Hon blev förstås fylld i juvret och hon fick lite ödem (svullnade) framför juvret, men jag drog inte ut mjölk. Jag höll koll att hon mådde bra, att svullnaden var jämn och inte visade tecken på inflammation. Efter två dygn såg hon ut som på bilden ovan. På eftermiddagen var det faktiskt lite ojämnt, mer svullet på ena sidan, men jag tänkte att hon nog legat och vilat precis innan, och det jämnade ut sig efter en stund. Sedan började det minska sakta. 

Om man drar ur mjölk stimulerar man mjölkproduktionen. Ett fyllt juver hämmar den. Och att inte öppna spenkanalerna (genom att mjölka) minskar också risken för att bakterier komma in. Man har kunnat se på kor att detta är viktiga saker att tänka på. De flesta kor mjölkas bara en eller två gånger efter att sinläggningen inletts. Ändå mjölkar de mer än en häst. Och det funkar nästan alltid bra med tvär sinläggning för ston. Det gjorde det även denna gång. Så jag har ju faktiskt en rutin för detta. Och den fungerar.

0 kommentarer