Mot nya mål

Efter att ha summerat 2019 på flera olika sätt så är det kanske dags att drömma och blicka framåt. Det kan alltid komma saker i vägen så att det inte blir som man tänkt. Men det kanske inte är fel att ha planer och mål ändå. Om man siktar mot stjärnorna så når man trädtopparna, eller hur det nu var.
 
Tävlingsmålen är otydligare än på länge. Det är inte säkert att jag tävlar alls i år. Vi får se hur det går med träningen för Aska och mig, och om vi är mogna att ge oss ut på något. Om det finns WE lätt D på nära håll skulle det kunna kännas som ett bra första mål för att tävla, och att träna på att tävla på en rimlig nivå. Kanske skulle vi kunna få rida det dressyrprogrammet på en pay and ride först, om vi har tur. Det är inte så ofta det erbjuds lätt D, men jag håller tummarna och har börjat träna momenten.
 
För aveln är förhoppningen att få två friska, fina föl i slutet av maj, eller kanske i början av juni. Och om allt går bra med den saken så har jag tänkt att både Finja och Desolett ska betäckas igen. Jag håller på och klurar på hingstval. För Finja är Solfin utvald redan förra året, så han ligger ju bra till, eftersom vi inte kom iväg då. Å andra sidan så är det lockande att slippa åka om vi har två föl, och få ha dem hemma. Men i så fall måste jag hitta en hingst som jag får låna och som passar båda.
 
Desolett och Finja är halvsystrar, så det kanske inte är omöjligt att hitta någon som passar til båda. Delvis har de ju samma för- och nackdelar. Vi får se hur det går. Jag har lite idéer och hoppas det ska gå i lås. Annars blir det väl Solfin och så kan jag klura vidare på vart Desolett ska åka. Med föl vid sidan blir det inte hur långt som helst.
 
Jag har tänkt att Brimi ska visas på sommarpremiering. Kanske får hon åka ihop med Aska på utställningen på sommarmötet i Adelöv också, eller så tar vi dit Finja med föl. Mer än ett lass orkar vi nog inte rent logistiskt...
 
Men jag hoppas förstås att många av våra uppfödningar ska visas av sina ägare också. Det hade varit kul att få se Iska och Ina, som är två i år, på premiering. Och även om hon inte är vår uppfödning så håller jag förstås tummarna för att Desoletts treåriga dotter Frivelle också kommer till premiering. En dröm är även att Humulin visas för stamboksföring och att Himmer visas på premiering eller utställning. Ja, förstås andra med, men dessa står högst på önskelistan.
 
Själv ska jag också döma en del. Det är som vanligt ett blandat program med lite av varje, och det känns roligt och lagom.
 
Vardagen glömmer man lätt när man skissar på de stora målen. Ändå är det väl allra viktigast - att ha vanliga bra dagar och att alla nära och kära får må bra. Var rädda om varandra! Jag önskar er alla ett bra 2020! Har du mål och drömmar för året?
 
0 kommentarer