Vem är du att döma?

Bilder av djur som är i dåligt hull eller inte mår bra upprör många. Ingen kan rättfärdiga dålig djurhållning. Såklart. Och självklart kommer känslorna. Man blir ledsen för djurens skull, och man kanske blir arg.

Men vem är det du dömer och vem blir du arg på? Just nu flödar ilskan på sociala medier och den slår åt alla håll.

En del dömer ut hela den svenska djurhållningen. De vill påstå att hela branschen är lika dålig som ett enda dåligt exempel. Jag vet att det inte är så. Jag ser så många goda exempel. Duktiga, engagerade lantbrukare som brinner för det de jobbar med och som älskar sina kor. Och jag ser blanka välskötta kor som mår bra och som möter mig med nyfikenhet när jag kommer ut till dem. Det är omöjligt att inte bli glad då.

Så jag väljer svenska animalier och känner mig trygg med det valet. Både för att vi har en generellt god djurvälfärd och för att den bidrar till det goda hälsoläget. Tack vare friska djur använder vi minst antibiotika i EU och det spelar roll för både oss och djuren.

Andra fördömer länsstyrelsen och sprider sitt hat mot dem på nätet. Men hur vet de att deras bedömningar är felaktiga? Hur vet de att de många anmälningar som gjorts är befogade? Det kommer in många anmälningar på felaktiga grunder, och länsstyrelsen lägger ibland onödigt mycket tid på att följa upp sådant. Tid som de kunde gjort bättre nytta för djuren på. De ogrundade anmälningarna beror på okunskap eller på grannfejder och liknande i många fall. Ibland är det veganer som vill stoppa all djurhållning och som försöker nå framgång den vägen.

Hur vet de ens att de bilder som visades på TV igår visar en rättvis bild? De är tagna illegalt, av någon som tagit sig in och filmat och som säkert haft ett syfte med det. Det finns bilder som inte ser bra ut, men jag skulle inte vilja döma bara på bilder. Även om alla djur ska må bra och har rätt till det så håller jag fast vid detta.

Jag vill se helheten, se vinklarna, se och göra min egen bedömning, en bedömning som inte är färgad av någon annan. Eller få den bedömningen av någon annan som gör en sådan helhetsbedömning och är kompetent att göra den.

Att den som filmat på den utpekade gården dessutom har en tydlig agenda att stoppa livsmedelsproducerande djur gör mig ännu mer förvånad över att så många verkar vilja köpa bilderna som en sanning om både den gården och kanske mera. En mager och halt ko kan se hemsk ut, men om hon är under vård och rehabilitering kanske hon snart är en frisk och fin ko igen. Den bakgrundsinformationen saknas helt här, och jag kan inte säga varken att det är ok eller att det inte är det med de bilder som man får se.

Så jag tänker att det antagligen finns saker som kunde fungera bättre på den utpekade gården. Kanske finns det också sådant som kunde gjorts annorlunda och bättre i kontrollen från länsstyrelsen eller från Arla. Men jag hör att det görs kontroller från båda, att det görs uppföljningar och att gården varit avstängd från mjölkleverans en tid. Det sker inte utan skäl.

Och självklart ska djur inte lida eller hamna i kläm. Men vi har inte fått hela bilden av media. Vi vet inte vilka åtgärder som gjorts för att komma tillrätta med problem och få en fungerande djurhållning på gården. Man kan alltid diskutera hur lång tid och hur många chanser man ska få till bättring. Det kan man se olika på, men i det här fallet har i varje fall inte jag den detaljinformationen som gör att jag kan säga att någon har gjort fel. Att vara arg, att slå på de som arbetar med kontroll och som har kunskap att bedöma djur leder sällan till något gott.

Jag fortsätter att välja svenska animalier, och jag är stolt och glad över att ha ett jobb där jag tillsammans med duktiga och engagerade lantbrukare kan bidra till en positiv utveckling av en djurhållning som redan idag håller en hög standard. Att den dessutom bidrar till det vackra svenska landskapet och den biologiska mångfalden är också viktigt för mig.

 
35 kommentarer
Anonym

Alltid lika klok. Älskar din blogg. 💕

Svar: Tack!
Stuteri Kry

Anonym

Jättebra skrivit.
/ Kennet fd förman på Asby Udde

Svar: Tack! Och så roligt att höra av dig - många år sedan sist. Hoppas allt är bra med dig!
Stuteri Kry

Amelie

Mycket bra skrivet <3

Svar: Tack!
Stuteri Kry

ALMA OLSSON

Äntligen några kloka ord.

Svar: Tack!
Stuteri Kry

Anonym

Absolut, jag bara tänker på djuren. Jag är själv uppvuxen på en liten bondgård och mina föräldrar skulle hellre ha missat att ge oss barn mat än att strunta i djuren❤ det är för mig så fjärran med vanvård av djur och det gör mig så innerligt ledsen att se djur fara illa.

Svar: Jag är också uppvuxen på gård och vet och känner vad djuren betyder. Men det påminner mig också om att om något går riktgt fel med djuren så finns också ofta en tragisk förklaring till det. Och det kan behövas hjälp, inte hat.
Stuteri Kry

Anonym

Absolut, jag bara tänker på djuren. Jag är själv uppvuxen på en liten bondgård och mina föräldrar skulle hellre ha missat att ge oss barn mat än att strunta i djuren❤ det är för mig så fjärran med vanvård av djur och det gör mig så innerligt ledsen att se djur fara illa.

Svar: Så är vi många som känner. Men inget blir bättre av drev och jag tror inte vi har fått hela bilden, även om det finns saker som kan förbättras där så vitt jag kan förstå.
Stuteri Kry

Agneta

Vilken bra sammanfattning av vad jag och många andra känner!
Tack!
Och tack igen!

Svar: Tack!
Stuteri Kry

Anonym

Både arg och ledsen . Har jobbat som seminör i 40 år och vet att våra fina lantbrukare inte missköter sina djur! Sådana reportage är felvinklad och sänder fel signaler Eva

Svar: Tack! Och om det händer så finns oftast en sorglig förklaring. I detta fall är det inte ens bekräftat och jag blir bestört över så mycket hat det uttrycks.
Stuteri Kry

Sia Uddin

Källkritik och eftertanke! Tack för kloka ord i stormen.

Svar: Tack!
Stuteri Kry

Kort

Skrev själv ett argt inlägg på min blogg... Men just nu känner jag man vill förinta svenska bönder, så reportaget av en man som inte ens kan kallas bonde får visa svensk djurhållning..Vår media idag är sinnessjuk....Gör ett rättvist inlägg om alla som älskar sina djur istället......

Svar: Det är ju det jag oftast skriver om, hur djur kan ha det bra, och hur vi når dit :-)
Stuteri Kry

Anonym

Ja okej, du har kanske det bästa för dina djur i åtanke när du tvångsinseminerar dem, separerar mor från kalv och slantar dem. Det är BARA för djurens skull eller hur? Tror inte att dina kor skulle välja ett sånt liv. "Veganer som vill utrota all djjrhållning"...självklart ska man kunna ha husdjur så länge man ger djuret dess naturliga förutaättningar. En kos naturliga förutsättning är inte att få en hand/metallstång uppkördi underlivet för att kunna producera mjölk åt en annan art samtidigt som de blir av med sina avkommor m.m. Jag bor själv på landet, uppvuxen på landet med djurhållning runt omkring.du sprider en romantiserad bild som inte finns. De minst 4 ladugårdar som finns runt omkring mig står djuren knähögt i avföring och lera, inklämda i extremt små utrymmen hela vintern. Nej tack, slå gärna dig själv på axeln men bara för att någon "smygfilmat" inebär det inte att det inte är sant eller att det inte är en representation av hur det ser ut på den gården.

Svar: Att det är smygfilmat innebär inte att det är osant, men vi vet heller inte om det är en sann bild. Viktiga frågor återstår obesvarade. Däremot vet jag att jag inte delar din bild av svenskt lantbruk. Och det sätt du beskriver seminering på är inte alls den jag kan hålla med om. Jag har bara seminerat egna hästar och vet att de verkligen gillar att vara mamma. Även för korna är det helt naturligt att få en kalv om året - del av det naturliga beteendet. De kan i många fall semineras när de står helt fritt, vilket jag tar som ett kvitto på att det är oproblematiskt för dem.
Kor som sköts som de flesta har ett mer naturligt och bättre liv än många sällskapsdjur. Frågan är om det inte finns större välfärdsproblem inom sällskapsdjuren.
Stuteri Kry

Anonym

Det finns ett anonymt inlägg här som jag vill kommentera. Där inseminering är enligt hens personliga uppfattning att jämställa med ett övergrepp som skulle innebära ett betydande lidande för en ko. Det är den typ av argument som djurrättsaktivister brukar framföra för att få med sig folk i sitt hat mot djurhållare. Nästa steg är att påstå att det är ett övergrepp att äta ett ägg från en höna. Och att det är ett övergrepp att äta honung från en bikupa. Nästa steg är att kriminalisera sådana handlingar och utdela böter och fängelsestraff. Om du har en katt eller hund hemma så är det olaga frihetsberövande enligt djurrättsaktivismens logik. Att avla fram en hund av en viss ras är kopperi och sexhandel.För om djur har samma rätt som en människa så kan ditt djur stämma dig i en domstol. Inte som idag, att du blir stämd av samhällets kontrollerande myndigheter som ansvarar för djurens välfärd. Det är den agendan som ligger bakom de noga planerade inbrotten, hoten, filmerna och planteringen av dessa i Tv-program. Alla är resultat av aktioner av djurrättsaktister i kriminella, sekteristiska grupper.

Svar: Tack. Plus att de glömmer att djuren har andra behov och vill leva på annat sätt än vi. De saknar ofta kunskap om detta. Låt djuren leva bra djurliv.
Stuteri Kry

Anonym

Vilket bra inlägg! Nyanserat och ödmjukt.
Våra svenska bönder gör ett underbart jobb med sin djurhållning och har djurens bästa som sin prioritering, sen finns det precis som inom ALLA yrkesgrupper de som borde valt ett annat yrke...
Och precis som för alla andra företagare kan problem uppstå, saker går inte som planerat. Att vara företagare inom lantbruk i Sverige är nog inte det lättaste med all administration och det rigorösa regelverk de har att förhålla sig till.
Nä, en stor eloge till våra svenska bönder, vi behöver fler av dem.
Och dagens journalistik ger jag inte mycket för, vinklat och med en egen agenda är all rapportering samt oftast även rena faktafel. Det tänker inte folk på, inte förrän de själva sitter med fakta och hela sanningen bakom en nyhet, oavsett media, om det är TV, tidningar eller nätet.

Svar: Tack!
Stuteri Kry

Elli

Till anonym:
Det som syftas på är vad som innom forskningsmetodik kallas för restriction range. De ställena som är upp till knäna fyllda med skit och att mor och kalv separeras helt empatilöst- de ställena finns (det har vi sett), och alla är med på att det är fel. Frågan är om det vi fått se är representativt. Kanske är 2 av 100 ställen på detta vis. De andra hundra kanske har en fantastisk djurhållning. Det blir ett problem om folk på förhand dömmer allt och alla när de sett enstaka klipp och dessutom begår olaga handlingar som att bryta sig in på någons privata egendom och filmar (det finns andra och bättre sätt. Ororsanmälan går säkert göra).själva börjar ta).

Anonym

Till dig som har skrivit bloggen. Har su tittat igenom hela programmet?

Svar: Ja det har jag. Har du läst hela inlägget?
Stuteri Kry

IA

Ja PRECIS. Nu har jag inte läst hela din artikel, ska göra det. Men reagerar på att det är något konstigt här. Det ser ut som ifrån ett krigsdrabbat Ukraina eller något sånt. Det är något skumt här. För det första: Vem går in och mjölkar kor i något sådant där? Vem går in och vadar dagligen in i det där för att mjölka?

Svar: Jag tror inte bilderna visar det dagliga läget. Mycket tyder på en del problem på gården, men inte riktigt så som det skildras. Och framför allt har vi inte nog information att döma alla inblandade.
Stuteri Kry

forbonde

Hur vet de ens att de bilder som visades på TV igår visar en rättvis bild?
- Hur menar du nu? Bilderna som visades är ju långt ifrån okej, eller hur? Att djuren ska behöva leva ens en dag i en sådan miljö är inte okej.

Jag vill se helheten, se vinklarna, se och göra min egen bedömning, en bedömning som inte är färgad av någon annan.
- Vilken helhet? Räcker det inte med djuren du såg? Totalt eftersatta i skötsel på alla vis.

En mager och halt ko kan se hemsk ut, men om hon är under vård och rehabilitering kanske hon snart är en frisk och fin ko igen.
- Det är sant. Men när nästan alla kor ser ut på det viset och hälften av dom har sårskador och skit långt upp över ryggen så ÄR det tydligt i min värld att djuren inte sköts om som de ska.

Men vi har inte fått hela bilden av media. Vi vet inte vilka åtgärder som gjorts för att komma tillrätta med problem och få en fungerande djurhållning på gården.
- Slutligen, kommer man till den punkten att djuren är totalt avmagrade, sjuka och att en hög andel av kalvar och kor dör så har man förbrukat sin rätt att ta hand om andra levande varelser. Det tar ju som sagt inte bara en dag att komma till ett sådant tragiskt resultat utan det är ju någonting som sker över en längre tid. Alla människor är inte avsedda att vara bönder. Dom är ganska få till antalet faktiskt. Att försvara den här bonden undgår en sund människas förstånd.

Svar: Sant att inte alla passar/klarar av att ha djur. Eller att det händer saker i livet som gör att de inte längre gör det. Men jag vidhåller att här saknas en helhetsbild. Hur stor andel av korna som är magra går inte att bedöma. Alla djur ska ha det bra, men ibland finns skäl (som sjukdom och behandling) att enstaka djur kan vara magra och det ändå är OK. Jag vill inte försvara dålig djurhållning, och jag arbetar för att djur ska ha det bra, och vet att de flesta lantbrukare har väldigt bra ambitioner och är duktiga, men jag vill också ha källkritik och rättssäkerhet, och den saknade jag här.
Stuteri Kry

Anonym

Jag hade förstått din artikel om det var ett klipp på Facebook du har tittat på, men detta är SvT som gjort ett nyanserat och väl genomtänkt program där det visas vanvård.
Jag ställer mig frågan - Hur vill du göra din egna bedömning och i fråga om vad? Djurhållningen på denna gård är en skam för Sveriges djurhållning och de s.k. åtgärdsprogram är minst sagt undermåliga. Eller hur berömmer du 1dm avföring, magra och haltande kör?
Vill poängetera att ingenstans i programmet sägs det att man uppmanas till att bojkotta hela mjölkindustrin däremot kanske samhället får upp ögonen för att den svenska djurhållningen, likt andra områden, har brister och stora förbättringsmöjligheter.
Dessutom är det helt oväsentligt hur videon kommit till - Detta som vi såg skall Aldrig någonsin få vara en okej djurhållning.

Svar: Jag skulle vilja säga att SVT i detta fall inte alls är så opartiska som man kanske hade hoppats eller trott en gång. Jag kan förstå att de vill lyfta ett fall som väcker känslor och förstås väljer de dramatiska bilder. Men det saknas viktiga frågor i programmet om man ska kunna kalla det opartiskt och uppfylla det som jag hoppas på av public service. Det handlar inte om att försvara dålig djurhållning, men hur kan du veta om åtgärdsprogrammen är undermåliga när de inte tog reda på vad anmälningarna handlat om och om de ens var befogade. Om utgödslingen går sönder kan det på ett dygn bli så mycket gödsel som man såg på filmen. Det man också kunde se var att de flesta djur trots allt var ganska rena, och i vart fall inte alls så smutsiga som de borde varit i den geggan. Det tyder på att något hänt nyligen - vad fick vi inte veta. Inte heller fick vi veta under hur lång tid alla bilder samlats och bakgrunden till detta. En viss andel sjuka djur är oundvikligt, precis som att vi blir sjuka, och det kan vara ok om de behandlas, men annars inte.
Stuteri Kry

dellamonro.blogg.se

Vilken trevlig blogg du har. Jag tänkte besvara det du skrev om filmen om vanskötts kor i veckan. Din blogg var så intressant att jag blev sittande att läsa den. Du ger ett väldigt ödmjukt intryck och att du älskar hästar är det ingen tvekan om. Jag
älskar också hästar, otroligt vackra djur- tyvärr har jag inte lärt mig rida. Är lite rädd.
Vad det gäller ditt inlägg om de vanskötta korna så håller jag med dig delvis. Vi ska vara stolta över våra bönder. Jag tänker mycket på djuren, köper bara kött som är kravmärkt- då vet jag att djuren haft det bra. Gäller även ägg.
Jag tycker dock att det är väldigt bra att man filmade och tog upp detta. Jag är inte lika generös som du och kvinnan från Länstyrelsen. Bonden som bar ansvaret för den gården där man filmat har förbrukat sin rätt att ha djur. Filmen räcker för det. Man kan inte älska sina djur om man sköter dom så dåligt. Visst, det är kanske synd om bonden- men då bör han söka hjälp. Några djur ska han inte ha ansvar för.
Det är min uppfattning- och ja, jag anser att jag har har tillräckligt med bevis(filmen), för att man snabbt måste agera från länsstyrelsens håll.
Obs. Jag har inte läst hatet du beskrev på sociala medier, men kan tänka mig att det var kraftfullt. Det var bra i så fall- då måste länstyrelsen agera.
Men du har helt rätt att svenska bönder är överlag duktiga och omtänksamma med sina djur.
Vad det gäller grisar är jag däremot tveksam till om grisarna får sina naturliga behov tillgodosedda. Dom flesta grisar får aldrig gå ut, det är inte rätt.
Så grisar som kommer från kravmärkta gårdar är också att föredra.
Hellre mindre kött, men bra sådant- än billigt i mängder som kommer från instängda djur.

Tack för en fin blog!


Svar: Tack! Man får värdera olika och jag är noga med vilket kött jag köper och äter, och likaså vilken ost och andra mejeriprodukter jag äter. Jag tror som sagt inte på hat som en lösning, och jag känner att det saknades en del viktiga perspektiv i programmet. Bland annat framgår det inte vad som framkom av 38 anmälningar - var det så att alla kanske var obefogade eller bara med mindre anmärkningar? En brist att inte få något svar alls om det. Och av tidigare erfarenhet i andra fall vet jag också att det är lättare än man tror att skapa dåliga bilder. Med urval, vinklingar och med fokus på djur som kanske står på behandling så kan bilden förvanskas från mindre problem till gigantiska. Nu tror jag inte att gården i fråga är fläckfri, men jag vet inget om orsaken. Det är sant att djurägaren alltid bär ansvaret, men det betyder inte att alla har rätt att hoppa på ett drev mot en person som inte ens är dömd.
Stuteri Kry

Anita Whitmarsh

Nej inget blir bättre av ett drev, nät hat , hot osv osv Illegalt fotat?
Ok, men bilderna visar ju ändå hur fruktansvärt magra och vanskötta djuren var. Hur det än vrids och vänds med olika ord så är ju det ett faktum

Svar: Visst finns det magra djur, men ingen vet under hur lång tid bilderna är samlade, eller för den delen vad som ligger bakom. Är det bara dålig utfodring eller finns det också djur som står på behandling och som kan bli bra? Det är lätt att dras med i känslorna, och det här är långt ifrån den bästa gård jag sett - det är tydligt att det finns problem, men jag tror inte att lösningen är hat riktat mot gården, länsstyrelsen eller någon annan.
Stuteri Kry

IA

Jamen asså det här är ju inte kor som blir mjölkade dagligen till Arla? Finns inte en möjlighet att folk vadar i det där för att mjölka och transportera till Arla. Viss kan jag tänka att det finns missförhållanden och de som borde ha och har förbud till djurhållning., men här ser det ju ut som om någonting hänt. Någon har blivit sjuk, dött och har inga släktingar som reagerat på att djuren får stå..Eller från ett krigsdrabbat Ukraina som sagt..

Svar: Något har hänt, och vad får vi inte veta i programmet. Det man kan se är att trots att det är så väldigt geggigt så är djuren jämförelsevis rena.
Stuteri Kry

styx

Jag förstår inte vad du försöker få för annan uppfattning av programmet än att djurens välfärd var icke existerande? Skiten gick upp till kotorna på korna och de hade dyngpansar över låren. Jävla farlig och bristfällig inredning. Kraftigt avmagrade. Djur som legat döda i mer än två veckor. Överfulla gödselbrunnar etc. En bonde ska inte bo 10 mil från sina djur. Han ska vara på plats och sköta om sina djur efter sin bästa jävla förmåga och ta sitt ansvar.

Svar: Jag vill bara påminna om att det saknas en helhet. Det finns viktiga delar som man inte får svar på. Bland annat stämmer det inte som du säger om dyngpansar. Det var en av de saker som står ut att trots men massa gödsel i bås och gång var djuren förvånansvärt rena. Det hänger inte ihop. Och framför allt anser jag inte att du eller jag äger rätt att döma varken gården eller de som kontrollerat den. Vi saknar viktiga uppgifter för att kunna göra det. Jag vill ha en rättssäker process och förstås vill jag ha djur som mår bra.
Stuteri Kry

IA

Här får vissa ventilera ser jag. Men vill bara säga att: håll god ton till Helena. Bara för att både hon och andra ställer sig frågan hur det kunnat blivit så här på den gården, eller om det är något annat som inte stämmer eller nämns så är det inte lika med att tycka det är okej när djurplågas. Speciellt inte som Helena som veterinär och ett föredöme för hästhållning med fjordingar av sitt slag.

Så!

Svar: Tack! :-)
Stuteri Kry

Roy

Du är liksom jag en part i debatten. Att förminska problemet, som du gör känns märkligt.
De allra flesta bönderna sköter sina djur. Det som inte fungerat hör är Arlas presschef. En annan brist är LRF byråkratiska chefers sena uppvaknande.
38 anmälningar till Länsstyelsen kanske är ovanligt liten, men jag tvivlar.
Bonden får mycket stort EU-bidrag och använder arbetskraft från låglöneland. Varför får hans djur så många att bli förbannade? Jag tror att vi som sett bra djurhållning känner med djur.
Jag utgår från att kritkstormen gör att Arla, LRF och alla andra ser till att vi i framtiden slipper se sådana här reportage framöver. Sveriges jordbruk är mycket bra, men kan bli bättre. Att köpa svensk mat behöver inte vara billigt, men etiska och moraliskt bättre än övriga länders.
Kontrollen av mat vi importerar måste bli bättre. Tyvärr är det inte så. Kanske en uppgift för UG att syna i sömmarna.

Svar: Hej!Min avsikt är inte att förminska, men att påminna om att det finns fler dimensioner än de vi ser i illegalt tagna filmer. Och att 38 anmälningar som kanske är från samma aktör som filmat säger faktiskt inte så mycket. Att utifrån den informationen dra så långt gående slutsatser som en del gör - det anser jag vara förhastat.
Djur ska skötas bra - det är viktigt. Rättssäkerhet och en juste ton i sociala media är också viktigt, och bristen på det senare fick mig att reagera.
Importerad mat och villkoren där den kommer ifrån är också intressant att följa upp - håller helt med.
Systemet med EU-ersättningar är inte optimalt, tycker jag. Vore bättre få rätt betalt för kvalitetsprodukter, anser jag. Men det är väl delvis en annan fråga och med ännu fler bottnar.
Stuteri Kry

Anonym

En sån där gård som drivs av en som tidigare haft djurförbud ska bara inte få finnas. Eller tycker ni att det är okej att självdöda djur ligger på gården i flera veckor? Att länsstyrelsen sitter och säger i en intervju att det inte är så farligt på gprden är ju bara ett sätt att rädda sitt eget skinn. Eller är det okej med magra, skadade djur som man inte tar hand om. Är det den bilden att allt ör okej man vill visa är det v öl inte så konstigt att det blir ett drev. Seg har i ÅRATAL pratats om hur illa det är på den dör gården och när det äntligen är nån som lyssnar så är det hemskt. Nej men fortsött plåga djur om det är helt ok.

Svar: Jag känner inte till att gården skulle drivas av någon som har djurförbud, och jag tror inte det stämmer. Och jag litar mer på länsstyrelsens bedömning än på journalisterna i Uppdrag fakta. Jag känner inte till den aktuella gården i tillräcklig detalj för att kunna bedöma hur läget är, men jag har sett tillräckligt av liknande historier för att vara säker på att här saknas både nyanser och en del av sanningen, som är viktiga komplement. Ingen kan försvara dålig djurhållning, men jag anser att rättssäkerhet och en hyfsad ton och attityd är grundläggande.
Stuteri Kry

Göran

Mycket bra blogginlägg, till skillnad från massor med hatiska kommentarer från nätbaserade lynchmobbar

Svar: Tack!
Stuteri Kry

Agneta

Ett bra blogginlägg som ytterligare trycker på att saker och ting inte är så enkelt som en film, eller en bild visar. Det är tråkigt när de få dåliga exemplen får så mycket mer uppmärksamhet än alla de goda exemplen som finns. Kommentarerna här visar på sina håll att uppfattningen om vad vi sett på filmerna och informationen ligger ganska långt från hur insatta personer uppfattar situationen. Medan ena parten ser djur som vadar genom gödsel ser den andra parten en utgödsling som troligtvis nyligen gått sönder eftersom djuren är rena i övrigt.

Grannar som bromsar utbyggnad av verksamheten med motivet att han ska lära sig sköta de djur han redan har först, medan andra ser en möjlighet att kunna få till en bättre djurhållning med nya stall och att man på så sätt kan bli av med gammaldags, tungjobbade uppbundna system och därigenom få en bättre djurvälfärd. Nu fanns uppenbarligen inte ekonomin för en sådan förändring, men motivet från grannarna borde ha legat någon annan stans.

Ändå kan jag inte låta bli att se ett mönster som påminner om många fall från mina år som djurskyddsinspektör. Verksamhetsutövaren med ambitionen att bedriva en vinstgivande verksamhet, men där reella intresset för själva verksamhetstypen inte riktigt finns där. Något som resulterar i sämre ekonomi och som till slut medför brister i djurhållningen.

Länsstyrelsen i Gävleborg har ytterligare kommenterat fallet och har försökt förtydliga en del. https://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/om-oss/nyheter-och-press/nyheter/nyheter---gavleborg/2020-01-30-information-om-uppmarksammat-djurskyddsarende.html

Svar: Tack. Länsstyrelsen inlägg är värt att läsa för den som vill ta reda på mer. Tycker att de har agerat bra i media.
Stuteri Kry

Pia Sindahl

ÄNTLIGEN ett balanserat inlägg på nätet! Underbart! Tack!

Svar: Tack!
Stuteri Kry

Anonym

Tack för ett bra inlägg.
Läste en artikel där 10-14 individer hade fått nödslaktas och 50-talet var på väg till släkt. För att understryka skicket på en ko om en hel besättning vore utdömd skulle inte slakteriet godta dessa djur. Att nödslakta dessa känns som en lättnad för själen då dess lidande är slut. Att skicka på slakt innebär ju även mer plats på den överfulla gården och även kanske lite mer mat och omvårdnad/ tillsyn per individ. Blev väldigt tagen och förbannad när reportaget sändes. I Sverige har vi något som kallas för öppen gård. Där allmänheten är välkommen att se och fråga om just hur det ser ut på gården. Fler och fler bönder slutar med detta då hoten ökar från aktivister. Synd så jäkla synd! Älskar mitt jobb, älskar att klia/ prata/ vårda mina kollegor på jobbet. Tacka för varje dag vi får och hälsar alla med ett syns imorgon flickor! Ja jag pratar om kossorna, och varje är lika härlig med egen personlighet!

Svar: Tack. Visst är de personligheter. Och de flesta älskade av sina ägare/skötare. Kor är underbara! Var glad och stolt att du jobbar bra med dem!
Stuteri Kry

Andreas

Hej, bra balanserat inlägg men det kommer inte vända eller stoppa den kritiska debatten. Hela problemet ligger hos Arla, böndernas eget mejeri som borde vara svensk mjölks största beskyddare väljer att inte ens delta i reportaget. Inte undra på att debatten skenar iväg åt alla håll. Nu måste Arla berätta hur det kommer sig att den här gården under så lång tid fick vara verksam och fortsätta leverera mjölk. Någon högt upp på Arla måste gå ut och pudla och förklara hur de ska se till att detta aldrig händer igen. Folk är inte bara förbannade på att Arla inte uttalade sig utan även för att de inte tydligt kommunicerar hur detta kunde hända och vad som uppenbarligen gått fel. Kort sagt, sluta ducka Arla och vänd detta till en styrka istället. Bilden av plågade kossor är slutet för svensk mjölk - detta är Arlas ansvar att hantera och ingen annans. Sjösätt Sveriges största inventering och genomlysning av svensk djurhållning och visa att vi är helt överlägset bäst och världsledande på detta. Arla är mjölkböndernas röst och nu är den helt tyst.

Svar: Du har antagligen rätt i att mitt inlägg inte vänder debatten. Men jag är ändå glad för hur mycket läst och gillat mina båda inlägg i denna fråga har blivit. Det ger mig hopp när jag läser kloka kommentarer. Var och en som inte hoppar på drevet är ändå ännu en klok person. Det är lätt att säga att de skötte kommunikationen fel, och det kan vara så. Men jag vet hur svårt det är att hantera en sådan fråga, och kanske hade de inte rätt beredskap.
Stuteri Kry

Inga-Lill

Många tror att det de ser på svt är verklighet, svt är inte bättre än vilken skvallerblaska som helst, de har sin agenda likväl som skvallerblaskorna har sin. De tror på de filmer de får, sen om filmerna är ett hopklipp från andra länders djurhållning, det kan inte vi veta, för vi har inte råmaterialet till filmen, det kanske inte ens svt har. Så den som lämnat filmerna har den rent mjöl i påsen eller är det som allt annat har blivit här i Sverige, någon aktivists agenda som fått föra fram sina åsikter.

Jag är rätt less på alla dessa aktivister av vilket slag de än må vara, men för den skull vill jag inte att djur ska fara illa men gjorde de verkligen det. Ja, det vet vi inte för vi har inte hela bilden av denna bondgård. Var det kanske så att gödselbrunnen gick sönder, det har hänt och det kan mycket väl ha varit sabotage. Jag litar inte på dessa djurrättsterrorister som hotar, med död och förintelse mot både gårdens ägare och hela dess familj. Så jag låter det vara osagt om djuren verkligen for illa, för jag vet helt enkelt inte. Så tack till dig som skriver så nyanserat och verkligen försöker få folk att använda de små grå som de förhoppningsvis är begåvade med.

Svar: Tack!
Stuteri Kry

Anonym

Helt fantastiskt Helena

Svar: Tack!
Stuteri Kry

Anonym

Helt fantastiskt Helena

Svar: :-)
Stuteri Kry

Anonym

Helt fantastiskt Helena

Svar: Känns bra att många har läst både detta och dagens inlägg, och verkar reflektera klokt.
Stuteri Kry

Linda

oj, oj, att du orkar! Jag är imponerad och glad över att jag snubblade över din blogg.

Svar: Tack, roligt att höra. Välkommen tillbaka när du vill!
Stuteri Kry