Trassliga tömmar

 
När Ella tog ut och tömkörde Aska förra fredagen blev jag påmind om att jag hade glömt tömkörningskursen på Tranås ridklubb den helgen. Vi hade tidigare pratat om att Ella skulle vara med på en tömkörningsträning, men inte fått till det. Aska och jag hade varit iväg ett par gånger, och det hade varit kul. Men Ella hade nog aldrig fått någon instruktion i denna konst, och hade mest kört rakt fram för att dra stock eller harva banan.
Vi var sent ute, men det går ju fråga. Och det fanns tid! Så lördag kväll förra helgen åkte vi till ridhuset för att låta Ella och Aska träna tömkörning, eller dressyrarbete på lång töm kanske.
Mm, det är väldigt mycket töm att hålla reda på. Men Ella var frågvis och fick bra tips. Hon fick också prova olika sätt att koppla tömmen och utvärdera effekten och resultatet. Och Aska var tålmodig. Parkerade snällt medan det trasslades med långa tömmar.
På slutet provade de även bettlös körning, med tömmen fäst i en ring till nosgrimman bara. Frågan är om inte det gick allra bäst. Aska är känslig i munnen, så svårt att vara tillräckligt stilla. Med bettlöst fick hon mera ro - precis som jag känt tidigare. Intressant att se det från åskådarplats med.
Också intressant att se hur placering och kroppens vinkel spelar roll. Små skillnader gör stor effekt. Hur sjutton man ska bli bra på detta är en annan sak. Men ingen tvekan om att det är roligt att jobba för det. Jag tror att även Aska hade ett bra pass och var nöjd med utflykten.
 
 
 
 
1 kommentar
Sia Uddin

Anders E är en kanonbra kusk och lärare!Han ser vad många andra inte ser och vet hur man fixar ev problem (stora som små)! Härliga bilder på ett härligt ekipage, grattis till en fantastisk pålle och duktig dotter.

Svar: Framför allt gillar jag att inte söka felen hos hästen utan hos sig själv. Att utgå från att hästen vill väl.
Stuteri Kry