Planerar för Fin-besök

På årets hingstpremiering såg jag en hingst som precis föll mig i smaken. Han var både snygg och trevlig, och med en härstamning som kunde passa fint till mina ston.
 
Jag kunde inte släppa tanken, så efter premieringen frågade jag om jag kunde få köpa honom. Jag fick svaret att ägarna skulle fundera på saken några dagar. Sedan fick jag ett samtal som inleddes med att jag nog skulle bli besviken.
 
De hade bestämt sig för att behålla SörFin själva. OK, det var ju inte svårt att förstå. Men fortsättningen gjorde mig glad. Ville jag låna honom under del av nästa säsong?
Om jag ville?! Såklart! Visst ville jag gärna köpa denna fina unghingst, men ska jag vara ärlig har jag nog med fina hästar att träna. Så det var som avelshingst han mest var intressant för mig. Jag blev sprudlande glad över möjligheten.
 
Så vi har pratat vidare och nu har vi en plan ihop med ägarna Sannagårds fjordhästar. SörFin ska komma till oss i början av maj nästa år, och han ska få betäcka Desolett. Blir fint för honom att börja med ett äldre, snällt sto som inte har föl och inte är alltför stort. Sedan hoppas vi att Finja fölar i mitten av maj, och att vi kan hinna betäcka henne på fölbrunsten innan SörFin ska hem till Sanna igen för att betäcka två ston där, som också ska föla under andra halvan av maj och planeras betäckas på 30-dygns brunsten.
 
En spännande planering, där vi också är beredda att ta emot andras ston, om intresse finns samt förståelse för logistiken i detta. Och jag längtar redan efter att få ha honom här och hoppas förstås få både Desolett och Finja dräktiga. Jag ska försöka motstå frestelsen att betäcka även Aska, men jag har ju tid att fundera på den saken.
 
3 kommentarer
Anna O

"Jag ska försöka motstå frestelsen att betäcka även Aska, men jag har ju tid att fundera på den saken."
Där har du något att tänka på varenda gång du rider henne, alltså ;-).

Fast - hur mycket avbrott i träningen skulle det egentligen betyda? 5-6 månader? Om man som ni har bra träningsmöjligheter hemma kan man väl dra igång dressyträning när fölet är ett par månader gammalt?

Svar: Bra tips! Om jag tänker på detta direkt efter ridpasset kommer jag kunna stå emot frestelsen. För det kommer påverka träningen massor, om man menar inte bara rida, utan verkligen träna. Å andra sidan skulle jag kunna lägga lite mer tid på Brimi då. Fast planen är väl egentligen att betöcka Aska när Brimi är fyra istället...
Stuteri Kry

Anna O

Om inte det här är en unikt fantastisk hingst som du verkligen vill garantera chansen att få Aska dräktig med, så är det väl bättre att stå fast vid ursprungsplanen då!!

Svar: Kanske det, eller ta denna fantastiska hingst det året (2022). Vi får se :-)
Stuteri Kry

Anna O

Ev av intresse - studie av hur hästar reagerar och lär sig med olika huvudlag.
https://www.applied-ethology.org/C_Ijichi_et_al_Effects_of_pressure_headcollars_on_horses.html

Svar: Verkligen intressant, tycker jag! Bra när påståenden testas systematiskt! Tack för tipset.
Stuteri Kry