Provat sängen

I lördags gjorde jag i ordning ligghallen för vintern. Jag grundade med släckt kalk för att desinficera. Sedan blev det ett rejält lager torv. Jag hade egentligen tänkt det ännu tjockare, men det fanns 16 balar hemma när jag köpte, så det fick det blir. Och det blev ett mjukt lager som bidrar till att hålla torrt och bra.
 
Till sist rullade vi ut två stora balar halm, eller en och en halv om man ska vara noga. Den sista halvan fick stå kvar oupprullad, så kan hästarna plocka i den sedan.
 
När vi hämtade hästarna passade alla på att kolla in sin vintersäng. Det dröjde inte länge innan Finja rullade och kollade att allt var OK. Unghästarna flaxade mest omkring, in och ut igen.
 
Sedan försvann hela gänget. De stack längst bort i vinterhagen och betade. De sover ännu gärna på betet och såg nog detta som ett nytt sommarbete, eller så. Men det känns bra för mig att de kan välja att gå in nu, om de vill. Om ett tag vill de säkert det. Och kanske sover de frukost där snart.
 
0 kommentarer