Nya upplevelser

 
Mitt intresse för hästar har gett mig så många fina upplevelser. Förstås är det många av dem som kretsar runt hästarna. Men många minnen och nya erfarenheter handlar också om helt andra saker.
 
Jag har kommit till trakter som är nya för mig. Mött intressanta människor och sett fin natur.
Och jag har fått uppleva god mat och nya rätter.
 
Det hände nyss igen. Fast säsongen är över för i år och inget mer inbokat innan nyår så fick jag en fin stund förra veckan.
 
Det kom ett vadderat kuvert, och det var från Kalix. Spännande!
Det visade sig innehålla lokalproducerad eldost och kaffeost, från Kalix. En present efter utställningen i Norrbotten. Härligt!
 
Eldost har jag smakat i många versioner, och gillar verkligen. Kaffeost hade jag aldrig testat. Så nu var det dags!
 
Som tur var så fanns en anvisning om hur man gör. Så jag skar små kuber och släppte ner i kaffemuggen. De försvann i djupet.
 
På ytan såg man att det skimrade lite - något sipprade ut från osten i kaffet. Men kaffet var sig ganska likt.
 
När jag fiskade upp ostbitarna med en sked så fick jag samma härliga gnissel som av eldosten. Det här gillar jag! Kunde passa perfekt på en utflykt som en enkel fika. Eller förstås hemma vid köksbordet.
 
En liten tid räcker den bit jag fick. Jag ska njuta varje gång. Sedan får jag se om man kan få tag i kaffeost här. Tack för den fina domargåvan, Norrbottens hästavelsförening!
 
0 kommentarer