Någon gång ibland

Jo, det är väl bara att erkänna; träningen av Hassle blir lite sporadisk. Någon gång ibland, skulle man kunna säga.
 
Varje dag kliar jag lite på honom, och jag känner att vi börjar känna varandra på ett helt annat sätt nu. Vi vet var vi har varandra, och det fungerar bra. Han gnäggar på mig när han ser mig och hoppas på något kul.
 
Jag började med att rida rätt snart efter han kommit, men det blev bara några gånger innan det blir isigt och hårt. Halt och hårt är inget bra underlag för inridning av oskodd häst, så vi pausade ridningen.
 
Lite då och då blev det körning istället. Både att köra kälke på åkern och tömköra på banan eller ut en sväng har vi hunnit med. Härligt!
 
Men förra helgen kom våren blåsande i en väldig fart. Isen försvann från banan, till största delen, redan till söndagen.
 
Så då passade jag på att sadla Hassle och rida en liten stund igen. Nu vågade vi oss på en hel del arbete i trav. Han är ännu lite osäker på vad skänkeln betyder, men jag tror han börjar ha en idé. Han var helt OK med sidepull, men jag har lite svårare att vänja mig. Tycker det blir lite stumt om man inte ser upp.
 
Så igår provade vi tredelat bett och remontgrimma. Och det gav mersmak att rida, för han är snäll och samarbetsvillig. Allt han lärt från körningen tar han med sig, och står stilla perfekt. Skrittar och travar snällt också, även om jag skulle vilja ha honom lite rakare. Han vill gärna gå lite högerställd, så där har vi något att jobba med. Funderar en del på vad det beror på, men har inte hittat orsaken än. Men tycker känslan var bättre igår än förra helgen. 
 
Det lär nog bli lite sporadisk träning även framöver, för det är vad jag hinner just nu. Men å andra sidan kanske det blir en precis lagom grund, som vi sedan kan fortsätta från efter betäckningssäsongen.
 
3 kommentarer
Anna O

Går han högerställd ute på vägar och stigar också? I körning? Jag tänker att för en häst som är riden så lite är det fortfarande konstigt att hantera ryttares vikt på en ridbana där det svänger hela tiden och han har fullt upp att tänka på vad du försöker säga. Så att till skillnad från Aska som "talar om" vad som är fel och bara du rättar till det så blir det bra, så kan Hassle nog ha fullt upp med sig själv fortfarande och det han säger kanske inte är så precist!

Svar: Han har samma problem vid körning och tömkörning, så just detta är det nog inte ridningen som ställer till. Däremot upplever jag att det lättare går att komma åt i ridning, eftersom skänkeln kan hålla emot och forma. Eller så är jag bara en dålig kusk... Funderar dock en del på om det är inlärt eller ett problem/smärta. Ser dock inga andra tecken på ont.
Stuteri Kry

Anna O

Är inte de flesta hästar oliksidiga, om inte de är väldigt välridna/körda? Det har jag alltid trott var en sanning. Vi människor är oliksidiga och jag har förutsatt att det inte är unikt för oss. Vi förstärker det förstås hos oss själva med att vi använder den bästa handen till så mycket, medan hästarna mest har benen till att gå med och använder mulen till finliret. Och sedan förstärker vi det kanske hos hästarna med att vi är smidigare med ena sidan än den andra. Vet inte om någon tittat systematiskt på det här.

Svar: Jo, vi är alla oliksidiga, mer eller mindre, både hästar och människor. Men när han svänger vänster och går lite på tvären med bogen först så är det mer än de flesta jag haft. Minns inte att han var sådan när jag tömkörde honom som unghäst. Kanske det som oroar mig lite.
Stuteri Kry

Anna O

Då förstår jag bättre. Det är ju väldigt svårt att veta med en häst som har en historia som du inte varit med om. Det kan ju finnas så många anledningar till att en häst har utvecklat ett större motstånd i en sida under arbete, även om den inte hade den tendensen när den först började tränas. Nu har du ju tillgång till klokare och mer erfarna tränare än jag ;-) som dessutom ser hästen. Men jag tänker att om du inte ser andra tecken på smärta, och att du kan komma åt det i ridningen, då skulle jag tänka att det mest sannolika är att det är ett sätt han har lärt sig reagerar på, av anledningar som inte nödvändigtvis finns kvar idag. I synnerhet om han mest är vardagskörd och inte så mycket dressyrkörd. Om det är så så ställer du ju krav på honom nu som han inte är van att det ställts på honom på länge.

Svar: Ja, ungefär så. Vi får se hur det utvecklas och bestämma efterhand.
Stuteri Kry