Vi fick vinter i år!

Förra vintern kom skidorna aldrig ur förrådet. Det var inte så mycket snö att det var lönt att köra längdskidor ens, och då är jag inte särskilt kräsen, som skåning jag är till ursprunget. Där kan man åka på rimfrosten i värsta fall, i alla fall som barn.
 
Den här veckan har det snöat, mest på tvären, små vassa flingor i blåsten. Jag har inte ridit på flera dagar, för det har varit mycket annat, och inte svårt prioritera ner i sådant väder.
 
Men igår plockade vi fram skidor och skidskor, för även om det var grått så var det härligt vinterväder. Inte så där gnistrande vackert, som man kan drömma om. Men i gengäld var det skönt. Helt lugnt och bara någon minusgrad. Faktiskt samma väder som jag såg i ett tio år gammalt Facebookinlägg där Haldol och jag körde hem ved. Det var ett fint minne, men några nedsågade träd hade jag nog inte för stunden. Men man kan ju köra ändå.
 
Jag drog fram skogskälken och hämtade Hassle. Det blev den andra kälken än den på bilden, den som är bra att sitta på utan lass. Precis en sådan som var det första jag körde med häst, och som jag tillbringat många körtimmar på i min ungdom. Först bakom Musella, sedan Musse Pigg, och även några andra som Klarette, Muskas mor.
 
Hassle kom och mötte mig i hagen. Han såg förväntansfull ut. Jag tänker att han har börjat förstå att vi kan göra kul saker ihop.
 
Nu blev det lokselen på, och den var han bekant med. Han tittade fundersamt på kälken, men gick snällt in och parkerade mellan skaklarna. Peppe hjälpte mig att spänna för, och sedan åkte vi. Peppe gick med en kort bit, men han fick snart slippa pulsa och så körde vi själva. Härligt!
 
Det där är vintern som bäst! Att sitta där bakom svansen och åka mjukt fram på kälken som glider på snön - det gillar jag. Och Hassle skötte sig fint och är lydig och duktig.
 
Jag nöjde mig med ett kort pass. Han är otränad, och det ska vara kul. Dessutom ville jag hinna rida Aska innan det blev mörkt. Vi fick en fin runda i skogen. Det rasade ner en del snö på oss, men det var det värt.
 
I skymningen blev det till slut en kort skidtur. Ja, vilken härlig vinterdag!
 
1 kommentar
Camilla lindeström

Åh vad mysigt med turer ute på vintern 😍

Svar: Ja, när det inte blåser eller är svinkallt så är det underbart att ge sig ut i snön.
Stuteri Kry