Hester? eller Häster?

Peppe och jag åkte iväg på några dagars semester efter brukstävlingen Åsens cup. Lite mer än hemester var det, för vi bodde på hotell fyra nätter, och det var fyra olika hotell. Och det var ingen hästsemester, för då tänker jag att man rider eller kör häst på semestern. Men det var nog en hester, eller kanske häster?

För mycket häst blev det, även om syftet mest var att resa bort några dagar och ha tid med varandra. Peppe stod ut med det, och trivdes nog till och med under största delen. Vi hade fantastiskt väder för en sådan rutt, och vi fick se många vackra vyer i vårt fina land.
När vi kom hem från brukstävlingen stod lunchen dukad i trädgården. Vi åt och gav oss sedan av mot Mellerud. Det var Peppe, Zizou och jag. Alla ungdomarna stannade hemma och skötte djur och gård.
Vi åkte till Ewa-Linda, som köpt Hellvi Kry av oss, och fick god kvällsmat och trevlig pratstund där. Zizou älskade att leka med barnen och kikade fundersamt på hönsen. Förstås tittade vi på hästarna också. Hellvi var frisk igen efter en besvärlig kvarbliven efterbörd vid fölningen, och hennes hingstföl såg riktigt lovande ut.
Hellvis tvååriga dotter Line verkar lika klok och okomplicerad som sin mamma och betade förnöjt med resten av fjordingar och haflinger. Shetlandsligan höll ihop i en egen hage.
Övernattning var bokad i Mellerud, inte för att det verkade bäst på värdshuset där, men för att det var ungefär vad som fanns ledigt vid sen bokning. Det uppfyllde inte ens låga förväntningar, då rummet var ostädat och luktade skunk med kvarlämnade tomflaskor och obäddad säng. Vi fick byta till ett annat rent rum. Det var inte bäddat i mer än en säng, men vi fick lakan (fuktiga, men andra fanns inte...) och kunde till slut komma till ro. Sen frukost (klockan 8.00), men jag hittade massor av hallon på min och Zizous morgonpromenad, så det blev bra till slut.

Premieringen i Mellerud var som alltid i Norra Älvsborg trivsam. Inte så många anmälda, och det kanske beror på att den flyttats från Gräfsnäs, som är den etablerade platsen, men fina hästar som visades upp bra. Ovan ses dagens bästa häst, en treårig nordsvensk som vann i hård konkurrens med ett annat fint treårssto av samma ras och flera andra bra individer av andra raser. Att bara ha en halvdag passade ju fint när vi skulle vidare på semester. Vi fick smörgåstårta med räkor innan vi for vidare.
På vägen till Lysekil stannade vi till hos Hassle i Hajums och fick en fin eftermiddag med gott fika och mycket hästprat. I Lysekil var det mycket folk och härligt hav. Vi bodde nära havet och Zizou charmade alla under vår promenad där. Hade det inte varit för hög musik större delen av natten hade det varit toppen. Fönsterna var bra ljudisolerade, så det var OK, men det kändes bra att dra vidare nästa morgon.
Vi stannade till och badade i Skrea, Falkenberg på väg söderut. Lite kallare i vattnet än väntat, men härligt med hundvänligt bad och fin strand. Sedan for vi vidare till min bror och chipmärkte och id-kollade hans föl inför registrering.
Boende var bokat på Österlen, och som alltid helt hisnande vackert där. Vi fick en fin kväll på lugnt och lantligt hotell med god mat, och sov som stockar. På förmiddagen besökte vi Stenshuvuds nationalpark - missa inte den om du kommer i närheten! Men åk i tid - parkeringen var full tidigt. Så fint, och vilken badstrand. Lite maneter, men varmt vatten och len, vit sand.
Ett annat smultronställe är Brösarps backar, och där har jag varit flera gånger. Nu bor Desolett där med sin son Fägre, och det var riktigt fint att få hälsa på dem i denna vackra natur. Vi avslutade eftermiddagen på Haväng innan vi lämnade Österlen. Även det helt fantastiskt.
Sista natten bodde vi i Åhus, igen när havet, men ändå väldigt tyst och lugnt. Trivdes verkligen på Seaside, som nog var det mest prisvärda stället denna resa (Allé på Österlen var fint, men också betydligt dyrare). Mera bad, både på kväll och morgon.
Jag återkommer med mera bilder i egna inlägg från flera av de besök som jag kort nämnt här. Fast det var en kort "hester" så finns det många intryck och bilder att dela, så fortsättning följer. Här är bara några smakprov från några sköna dagar, då vi hade det riktigt bra. Tack alla som välkomnade oss och bidrog till en så fin resa!