Johannesört

Har du johannesört i dina betesmarker? Det har vi. De växer på några ställen, främst i kanten av vägen, där det är lite torrare och grusigare.
Jag tycker att de är vackra, men jag vet också att de är giftiga. Hästar är känsliga för giftet. Jag har dock aldrig kunnat se några tecken på att mina hästar äter av dem - de brukar stå kvar, och då är det ju ingen fara.
Men om det blir väldigt ont om bete, eller som ett fall jag läste om där det fanns massor av johannesört i höet, så kan hästarna mer eller mindre tvingas att äta av dem. Så jag brukar inte ha dem kvar alltför länge på det betet, och det passar bra, eftersom de främst växer invid åkern, som jag inte vill beta alltför hårt. Då får de hellre gå upp i naturbetet och skava lite till.
Det vanligaste som händer är hästen blir extremt ljuskänslig på huden och kan få inflammerad hud, framför allt på opigmenterade eller tunnhåriga ställen. Jag minns en kompis häst som fick kraftig mugg på vita ben en sommar, och det kan ha varit orsakat av johannesört, men är ju svårt att veta.
 
Vill du läsa mer om denna giftaiga växt och andra så är SVAs sida ett bra ställe:
https://www.sva.se/djurhalsa/giftiga-vaxter-a-o/johannesort/
 
 
0 kommentarer