Det luktar vår

Från gnistrande vackert vinterväder till milda vårvindar gick det på en helg. För en och en halv vecka sedan försvann nästan all snö på ett par dagar. Aska och jag hade varit ute och galopperat i snön på fredagen. På söndagen var det mesta av snön borta. Peppe och jag tog en promenad på söndagskvällen tillsammans med Humle, och då såg det ut som på de första bilderna här - bara snö på några ställen.
Och temperaturen tog ett riktigt skutt uppåt. Ett härligt skifte. Jag gillar vinter, och förstås också vår. Men is är inte roligt, och den försvann kvickt.
Humle, som brukar gilla snö, tyckte det var lättare att trava på utan att plumsa, och verkade också mer nöjd och piggare än innan. Han började be om promenader igen, från att mest ha varit trött innan. Antagligen gör dietfodret sitt, i alla fall för en tid.
Några dagar senare fick jag syn på rådjuren igen. Förra gången avtecknade de sig mot snön. Den här gången kom jag inte lika nära, men det var magiskt att se dem i morgondimman. Ännu en gång fick jag bättre bilder i minnet än på kamerans minneskort.
 
Förra helgen var isen borta. Ridbanan gick från stenhård till nästan för mjuk på sina ställen, men vattnet försvann rätt fort i de vårliga vindarna. Utom i dikena, som fylldes. På natten blev det dock kallare, och det blev krispigt isigt.
Det var dags för fullmåne igen. I den kalla morgonen blev det så vackert som det bara kan vara vid gryning med fullmåne.Med tunna molnslöjor som drog förbi var jag glad att jag behövde gå ut och fodra, så att jag inte missade detta.
 
Jag noterade också att det på himlen tecknades randen efter ett flygplan. De har varit ovanligt få länge nu. Nästan som när jag var liten och man förundrad tittade upp på de vita strecken. Rätt skönt. Jag längtar till att pandemin är över, men vissa saker kanske vi har lärt, kan man hoppas. Att få njuta av en fina kvällar och morgnar i början av våren fungerar ju nu med. Och även om det blir kallare igen så var det fint att få känna redan i februari hur det började lukta vår.
 
1 kommentar
Emelie

Gud så fina bilder ❤️

Svar: Tack! Man njuter varje sekund!
Stuteri Kry