För tjock?

Hassle Kry var i fint hull när han kom hem i december. Lagom tjock, även om det kanske fattades lite muskler.
Han fick lite extra foder, bara hösilage (och mineraler och halm), inget annat, för att trivas och landa. När det sedan var iskallt och blåsigt tyckte jag synd om honom, så han fick extra mat i hagen, eftersom han inte har någon ligghall. På natten står han i box.
Och nu inser jag att han är för tjock... Först tänkte jag att det nog bara var lite för mycket, och kanske till och med lite bra inför säsongen. Men nja, han är för tjock.
Åtminstone om han skulle varit hemma. Kanske är det rätt bra ändå (med lite säkerhetsmarginal...). Han ska åka till Hajums om några veckor, och nu verkar han inte vara typen som springer av sig allt hull. Han är rätt cool.
Men det är ändå rätt vanligt att hingstar tappar mycket när de kommer till sin betäckningsstation. Jag tänker på Brizard, som var jättefin när han kom och sedan föll ur massor första veckan. Då matade vi ändå på med en massa kraftfoder. Han kom igen senare på säsongen och var inte tunn när han åkte hem. För han var också en cool kille. Jag vet andra hingstar som tappar och tappar hela sommaren, och det är inte så roligt.
När Hassle godkändes som tvååring fick vi höra att han var för fet. Han hade rasat runt och lekt hela sommaren, och fick lite bättre bete sista veckorna. Det gjorde susen ;-) Bilden ovan visar honom då. Men till våren var han fin och tappade faktiskt en del då, när han gick på fribetäckning den säsongen. Bilderna ihop med ston är från när Hassle var tre.
Så jag tror det ordnar sig, och tänker att jag förhoppningsvis får tillbaka en alldeles lagom tjock hingst i sina bästa år efter sommaren.
 
 
 
 
1 kommentar
sandra ledin

För tjock? Hänger inte med här. Jag tycker han ser så fin och ståtligt ut. Bilderna är magiska, du har tur som får va runt dessa djur <3

Svar: Tack! De gör mig glad varje dag. Jag var kanske lite otydlig. På tredje bilden syns att han är tjock (framifrån), men de flesta andra är gamla, och då var han inte så tjock. Snarare nästan tunn, och det var väl den skillnaden från hösten som tvååring till våren som treåring som jag ville visa på.
Stuteri Kry