Hajums stuteri - 65 år med fjordhäst

Familjen Petersson från Hajum i Hedekas har jag mött många gånger genom livet, alltid i fjordhästsammanhang. Vi har setts på premieringar både i Sverige och i Norge, och ofta har det varit utanför ringen för åtminstone den ena av oss. Men minst en gång gick vi efter varandra i samma ring, och det var när Hassle visades och godkändes som tvååring.
 
Men jag har aldrig varit på besök hemma hos dem. Inte förrän nu, för i fredags åkte jag ju dit med Hassle, och han ska få tillbringa sommaren i Bohuslän.
 
Som nästan alltid i fjordhästsammanhang möttes jag av en stor gästfrihet. I coronatid serveras maten utomhus, och visst drog det lite kyligt på kvällen, men jag var bra påklädd (understället på) och solen lyste så härligt. Vi hade utsikt över hästhagarna, med Hassle närmast.
 
Vi pratade både nutid och drömmar om framtiden. Om vilka ston som Hassle ska få betäcka hos dem och vilka som förhoppningsvis tar chansen och kommer på besök.
 
Det blev också minnen, båda sådana som vi delade och nya berättelser som jag fick ta del av. Många andra fjordhästvänner påminde vi oss om, bland annat Agneta Lindfors, som var mamma till receptet på det goda bröd som serverades, och som nu är åter som fjordhästägare genom Ina Kry.
 
Lilly berättade att det första fjordstoet köptes in på auktion 1956. De hade spanat in ett diplomsto, men hon blev för dyr, så istället köptes fyraåriga Turid e. Naustdölen. Turid var född i Norge och importerad av fjordhästlegendaren Henry Berntsson. Turid lade grunden till den stostam som familjen ännu har. Alfhild är elva år och har Turid i femte led (via Gittan, Bittan, Hajums Elina och Hajums Ebba).
 
Förhoppningen är att Hajums Alfhild ska bli dräktig med Hassle och föra linjen vidare. Hon har redan dottern Hajums Sigrid, som är efter norska hingsten Lauvprinsen (som är en son till Finjas far Perakrossen!), men har sedan haft svårt att bli dräktig igen. Ett fint sto som jag håller tummarna för lyckosamt resultat med denna gång!
 
Förra året betäcktes inte Alfhild, utan tiden gick åt till att kolla upp hur det såg ut med möjligheter att få henne dräktig. Men två andra ston (Nicolina och Hajums Sigrid) betäcktes med Kronos och Solfin, och lite längre fram i vår ser de fram emot föl.
 
 
Nicolina är ett lånesto, som familjen är glada att de har fått låna, då hon är dotter till familjens egen avelshingst Hajums Tullman 190. Tullman lever ännu i prima kondition, 28 år gammal, och jag stannade till och tittade på honom i hans hage tillsammans med kompisen (som jag har glömt vad han heter...). Vilken härlig utstrålning och så fin för åldern! Han är inte i avel, men jag förstår verkligen att de vill få föl med honom som morfar.
 
Tullman kommer ur samma stofamilj som Alfhild och har Turid som mormors mormor. Han är efter Ernarson, och har Stasmann som morfar. Stasmann 146 är den hingst som jag förknippar med mina tidiga minnen av Hajums stuteri och Lilly och Lennart Petersson. Han importerades från Norge, och jag har kvar bilden på näthinnan av honom och Lennart. Ingen av dem lever längre, men minnena och avtrycken finns.
 
Unghingsten Hajums Georg är yngst på gården med sina två år, och kikade fram bakom hörnet bredvid sin kompis (som jag också tappat namnet på). Undrar om han förstår vilken fin miljö han lever i? Jag njöt i alla fall av utsikten och det vackra landskapet.
Jag gladde mig också åt det fina samtalet med Lilly och hennes döttrar Margaretha och Eva-Lena. En lång erfarenhet och kärleken till hästen var så tydlig, och jag är så glad att de tog kontakt i vintras och ville låna Hassle. Jag hoppas att de också ska bli nöjda med honom och hans tid där.
 
 
 
 
 
0 kommentarer