Trots allt

Trots att jag inte ridit alls i halva oktober och hela november, och bara sammanlagt åtta gånger i december sedan vi "kom igång" (?) igen, så kunde jag inte motstå att anmäla mig när Mys dressyr lade ut om juldressyr med WE-programmen.
Jag hade tänkt att det skulle få dröja lite innan det var dags för digital dressyr igen. Kunde ju vara fint att träna lite först. Minns inte ens när jag red för tränare senast...
 
Och det var oklart om jag hade någon som kunde tänka sig filma. Ella blev sjuk, och hon var väl annars tilltänkt att rida. Men med hosta och feber blev det varken ridning eller filmning. Som tur var ställde Unni upp.
 
Jag hade tänkt värma upp lite till, men när Unni kom utan mössa så tänkte jag att det nog var bäst att rida snart. Så det gjorde jag.
 
Jag hade valt WE lätt D. Egentligen var väl planen för nu att träna för att bli redo för lätt B, eller möjligen att göra lätt C bra. Men med brist på träning så kändes det bättre att backa bandet. Lätt D-programmet i WE är dessutom trevligt, och bortsett från att det inte innehåller galopp, så är det minsann inte så enkelt, utan har med många avslöjande moment.
 
Fram till i förrgår var banan stenhård och isig, så vi har inte kunnat/vågat träna galopp alls. Igår hade nästan allt töat bort, men det var en del vatten istället. Mer är att vänta under kommande dagar, så det var lika bra att rida, tänkte jag.
 
Dryga fem minuters program föregicks av en bra stunds arbete med att bära undan alla WE-hinder som stod kvar sedan julutmaningen (och som varit fastfrusna de senaste dagarna). Sedan fick jag då bygga dressyrbanan, innan det äntligen var dags att hämta hästen. Vid det laget var jag redan uppe i 10.000 steg den dagen.
 
Så bra motion till mig, trots rätt kort ridning. Och när programmet var filmat så passade vi på att galoppera. Pigg, pigg, pigg blev Aska då och ville mer. Fina fattningar och bra uppe fram gjorde mig glad. Om bara underlaget är med oss så ska vi nog träna vidare mot de mål vi haft ett tag.
 
Bäst just nu då:
1. Vi gjorde det!
2. Det var kul och gav inspiration att träna mer.
3. Jag blev påmind om vad vi behöver träna på, och blev glad över vissa saker som funkar bättre än innan.
 
Några foton blev det inte denna gång, men filmen finns på Youtube om du vill se.
https://youtu.be/bWswluVsPKk
 
Och om du är sugen på att vara med så är det faktiskt inte för sent. My har förlängt anmälningstiden denna gång, och du kan läsa regler och rida ända till 1 januari. Jag gillar My för att hon har en engagerad och positiv syn när hon dömer och alltid brukar ge användbara kommentarer. Vi får se vad hon skriver denna gång.
0 kommentarer