Tjuvbetäckning


Jag får ibland frågor om tjuvbetäckning. 
Så jag har länge tänkt att skriva ett inlägg för att fler ska veta hur man ska agera om oturen varit framme och man vet eller tror att ett sto har blivit betäckt oplanerat och oönskat.
 
Det hände hos oss för rätt många år sedan att en unghingst tog sig loss i stallet och betäckte ett sto som stod i spilta. Hästarna var intagna i väntan på hovslagare, och han passade på medan jag var inne och fikade.
 
Hon var högbrunstig, och jag var måttligt glad. Stoet skulle lite längre fram på säsongen betäckas med en godkänd hingst, så det här var inte alls planen.
 
Jag valde att vänta och undersöka henne efter knappa tre veckor. Man kan se ett foster på ultraljud från ibland cirka 14 dagar, men med bra säkerhet från 16-17 dygn. Framför allt vid naturlig betäckning då man sällan har koll på när ägglossningen sker ska man akta sig för att säga att hon är tom alltför tidigt. Ibland sker ägglossning och befruktning flera dagar efter senaste betäckning. Spermierna lever i flera dygn i stoet, så det kan fungera hur bra som helst.
 
Den gången kunde jag se en fin fosterblåsa på ultraljudet. Jag blev inte lika glad som annars, men var glad att jag följde upp det och fick veta att det som jag trodde hade skett också hade hänt.
 
Jag sprutade henne med en dos prostaglandiner, hon kom i ny brunst och kunde sedan betäckas med rätt hingst. Hon blev dräktig med honom också, så allt gick bra. Vi fick rätt föl nästa år. 
 
Om man sprutar i rätt tid så är det precis så enkelt. Sprutan ger ofta biverkningar i form av svettning och koliksymtom, men det brukar gå snabbt över utan behandling. Man ser aldrig något foster, för det är så väldigt litet och stoet kommer i ny brunst på några dagar efter sprutan.
 
Man bör inte vänta längre än cirka en månad efter den oönskade betäckningen, för från cirka dag 35 blir det betydligt svårare att spruta bort dräktigheten. Det kan krävas mer än en behandling och risken finns att det inte fungerar. Det kan också vara svårt att få stoet i ny brunst ibland, ifall det är så att hon skulle till annan hingst.
 
Med det sagt så passar jag också på att vara tydlig med att man inte heller kan spruta direkt efter betäckningen. Det finns inte dagen-efter-piller till häst, utan den behandling som man använder bygger på att ägglossningen har skett och det har bildats en gulkropp. Det är den som man sprutar bort med prostaglandinerna. 
 
Så om man sprutar tidigare än cirka en vecka efter betäckning finns också risk att stoet fortsätter vara dräktigt. Det betyder att man har ett fönster på ungefär fyra veckor som är optimala att fixa detta. 
 
Självklart ska man i första hand förebygga att oönskade betäckningar sker, men om det trots bra rutiner skulle hända så kan man få hjälp. Ibland väljer man att dräktighetsundersöka innan behandling, och ibland väljer man att spruta innan dess. Det kan bero på vilken utrustning veterinären har, och förstås andra praktiska frågor. Den detaljen får du planera ihop med din veterinär.
 
 
0 kommentarer