Åka bil


Många hundar gillar inte att åka bil. 
Andra älskar det och ser det som vägen till äventyret.
 
Zizou hör tyvärr till de som inte tycker om att åka bil. Eller snarare: Han avskyr att åka bil.
 
Så vitt jag kan se så mår han inte illa. Och han är tyst och stilla när han åker i buren bak i bilen.
 
Men han försöker backa och fly när det är bilåkning på gång. Han, som alltid vill följa med ut, smiter under bordet eller uppför trappen när han förstår att det är bilresa på gång. Och han har krängt sig ur halsbandet ett par gånger när vi varit på väg till bilen.
 
Det känns ju trist förstås. Så jag funderade på andra sätt, som kunde göra det bättre. Jag bestämde mig för att testa sele som fästs i bilbältet i baksätet.
 
Den sele som jag hittade direkt var antingen lite trång eller alldeles för stor. Jag köpte den som var lite trång, för den andra var omöjlig. Den går att justera runt bröstkorgen men inte runt halsen.
Nu har vi åkt några gånger. Redan andra rundan klev han upp mot bilens kant och hjälpte till att bli inlyft. Så det känns mycket bättre.
 
Han älskar inte bilen, men nu tror jag han tycker det är hyftsat OK. Så stor skillnad.
 
Så nu är det väl dags att köpa en bättre sele. Han har redan en vanlig sele, som är bra och väl stoppad. Finns det något som man kan fästa den säkert i bältet med? Eller har någomn tips på en bra sele för bil till hund?
 
 
0 kommentarer