Aspmassaved

Jag har varit skogsägare i snart 26 år. Och är uppvuxen med en far som hade ett genuint skogsintresse. Han borde ha blivit jägmästare, om han hade haft den möjligheten.
 
Jag har varit med honom mycket i skogen när jag var barn. Planterat gran (minst 1000 plantor på en dag skulle man klara när man övat upp sig), kört ut efter avverkning eller bara gått och tittat.
 
Men skogsintresset gick ändå inte i arv till mig. Som tur är verkar det ha kommit igen i nästa generation. Ella är lika entusiastisk blåbärsplockare som sin morfar, och nu har hon motorsågskörkort.
Hon och Daniel har fällt en massa aspar vid den blivande nya tomten. Och en del andra träd, mest tall och björk. Med hjälp av snälla grannar kom allt hem. Aspstockarna i en trave vid vägen och resten på vedbacken.
Så det var dags att bli medlem i Södra och sedan skriva avtal om leverans. Jag fick lappar att sätta på traven och anmälde för hämtning.
 
På en vecka från medlemsansökan till hämtninganmälan så var det klart och högen borta.
Mängden var inte så stor att den ens räcker för att betala insatsen som krävs som medlem. Insatsen beräknas per skogsareal och den skrevs till 12 ha, och med knappt 10 fastkubikmeter aspmassa så räcker det till ungfär halva. Men jag slapp avdrag, trots att det stannade på dryga nio. Antagligen för att grannen hade en hög av samma sort bara hundra meter bort.
 
Och mer att leverera kan det nog bli. Jag har entusiastiska skogshuggare i familjen nu. Det känns bra. Speciellt som den ganska nyplanterade skog som fanns när jag köpte gården nu har vuxit till sig rätt bra. Så det närmar sig dags att göra lite mer där.
Eller förresten vi har faktiskt levererat en gång förut. Då fick vi erbjudande om att få skogen gallrad mot att de fick ordna en skogsdag och ta det som de sågade ner. Smidigt för mig och bra att det blev gjort då. Och sedan har vi då och då dragit hem ved med häst, främst med Haldol som var en klippa på sådant jobb.
 
 
Och nu har vi ett par som lär sig mer om skog. Det känns jättebra! De ska få ta över den efterhand. Idag ska de gå på skogsdag, och det vet jag att de ser fram emot. Bra det!
 
0 kommentarer